KREVENDE TIDER: Store deler av anleggsbransjen var samlet på Arctic Entrepreneur i The Qube

Hamret løs på regjeringen

GARERMOEN: På den etterlengtede Arctic Entrepreneur-konferansen, benyttet arrangøren Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) anledningen til å gi sittende regjering en skikkelig kilevink.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

BEKYMRET: Adm. direktør Julie Brodtkorb sier at politikere, og spesielt de som styrer landet, må våkne og ta innover seg situasjonen svært mange av MEF-bedriftene har havnet i.

Etter avlysninger og utsettelser, ble endelig Arctic Entrepreneur arrangert igjen. I april åpnet MEF dørene på The Qube på Gardermoen, og hallen ble fylt med stander og anleggsfolk. Et rikt faglig program var det også, noen statsråder troppet opp og MEF-toppene benyttet anledningen til å sette fokus på situasjonen for de rundt 2200 MEF-bedriftene. Økte priser på maskiner, råvarer og diesel, har gjort hverdagen krevende for mange.

Betydelig forverret

En rekke bedrifter kommer seg ikke ut av inngåtte avtaler, og flere må rett og slett jobbe gratis da overskuddet spises opp av betydelig økte driftsutgifter. Situasjonen var krevende etter pandemien, men ble betydelig forverret av at Russland invaderte Ukraina og startet med det en krig i Europa.

- Da krigen var et faktum, forsto vi at dette kommer til å bli tøft. MEF kontaktet politikere, men vi forsto raskt at de var i en boble og at det er krigen. Vi forstår det, men regjeringen som er valgt til å styre Norge må kunne ha to tanker i hodet samtidig. Det er ingen motsetninger. Landet vårt må ikke ligge med brukket rygg når krigen er over. At anlegg, transport og fiskeri skal glemmes, det godtar vi ikke. Politikerne må lytte til sitt eget grunnfjell, innledet adm. direktør Julie Brodtkorb i MEF i sitt innlegg.

KLAR TALE: - Vi har politikere som gir inntrykk av at de ikke kommer til å gjøre noe med krisen, tordnet tidligere statssekretær og Arbeiderparti-politiker, nå MEF-topp Roger Ingebrigtsen.

Taus finansminister

En stor utfordring som spesielt har inntruffet etter at Russland startet krig mot Ukraina, er galopperende dieselpriser som også gir økte inntekter til AS Norge. Økte priser rammer både entreprenører og transportører hardt, og MEF har uten nevneverdig stort resultat forsøkt å påvirke finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til å redusere drivstoffavgiftene. Et hovedproblem som Brodtkorb og Roger Ingebrigtsen, rådgiver innen kommunikasjon- og samfunnskontakt i MEF, påpekte i sine innlegg, er at Arbeiderpartiet/Senterpartiet-regjeringen må ha Sosialistisk Venstrepartis velsignelse for å kunne redusere denne avgiften. Lite tyder i skrivende stund på at det står spesielt høyt på SVs agenda.

- Politikere i Norge forstår ikke at tusenvis av arbeidsplasser kan forsvinne innen kort tid. Vi har politikere som gir inntrykk av at de ikke kommer til å gjøre noe med krisen, tordnet tidligere statssekretær og Arbeiderparti-politiker, Roger Ingebrigtsen.

Lite å komme med

Akkurat det fikk man på sett og vis bekreftet fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som besøkte utstillingen og holdt et innlegg på åpningsdagen av Arctic Entrepreneur.

LITE Å KOMME MED: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (A) hadde ikke særlig trøstende løfter, eller ord, å komme med da han besøkte Arctic Entrepreneur.

- Vi forstår at det er en krevende situasjon, noe som gjelder flere bransjer, med høyere innsatsfaktor og priser. Jeg har ikke noe svar, men vi følger nøye med, var hans magre trøst innledningsvis.

Og det skulle bli verre:

- Det kommer til å bli strammere. Norsk økonomi går bra, men vi må være forsiktige og holde inflasjonen nede. Det vil gå mer penger til beredskap og flyktninger. Vi må se hva vi gjør innen samferdsel, og må se nærmere på prosjektene. Vi må være ærlige på dette, og se etter de beste løsningene, sa samferdselsministeren.

- Må kompenseres

Hans innlegg høstet ikke trampeklapp i salen. Mange påpekte også at for eksempel snørydding er en viktig del av beredskapen, og at enkelte bedrifter har fått så mye høyere kostnader som ikke er kompensert for, at selskapene i praksis jobber gratis.

FAKTA: MEF-advokat Tone C. Gulliksen viste en historisk kostnadsindeks som snakker sitt tydelige språk.

Derfor satte både Brodtkorb og Ingebrigtsen krav om at politikerne må tilføre ekstra midler for å ta vare på bedriftene og arbeidsplassene, og MEF-sjefen oppfordret alle medlemsbedriftene til å ringe sine lokale politikere og fortelle om hvordan situasjonen deres er nå, med endrede rammebetingelser.

Kontaktes av mange

Temaet som preget første halvdel av åpningsdagen på Arctic Entrepreneur, ble rundet av med MEF-advokat Tone C. Gulliksen. Hun bekreftet at pågangen er stor fra entreprenører som er bekymret for situasjonen, og som har kontrakter som nå ikke er bærekraftige. Hun sier det finnes få fasitsvar på hvilke muligheter entreprenørene har for å dekke over økte driftsutgifter, og at det varierer ut fra hvilke kontrakter man har inngått. Derfor vil rådene ikke gjelde alle, men om hun skulle ha ett generelt råd, tolket vi det som at det må være:

- Det viktigste er uansett å gå i dialog med oppdragsgiver rundt utfordringene, sa hun.

RETT OPP OG NED: Roger Ingebrigtsen, rådgiver innen kommunikasjon- og samfunnskontakt i MEF, viser to søyler: Regjeringens popularitet og dieselprisene. Gjett hvilken som er hvilken.

.

Powered by Labrador CMS