KVIKKLEIRE: Omfattende tiltak må på plass for å stabilisere grunnen i deler av Moss.

– Handler ikke lenger bare om jernbanebygging

Det nye dobbeltsporet på jernbanen gjennom Moss skulle ha åpnet i 2024, men er blitt utsatt til 2026. Nå sier Bane Nor at åpningen blir i 2030.

Publisert Sist oppdatert

Bane Nor anbefaler at ferdigstillelse av dobbeltsporutbyggingen gjennom Moss skyves til 2030.

Årsaken er utfordringer knyttet til grunnforholdene i sentrum, og at større forekomster av kvikkleire enn forventet ble avdekket etter at arbeidene startet i 2019.

Omfattende tiltak må ifølge Bane Nor på plass for å stabilisere grunnen i området, både for å kunne bygge jernbane – men også for å skape bedre sikkerhet for en hel bydel.

– På grunn av ny kunnskap om de krevende grunnforholdene måtte vi definere sentrumsdelen av prosjektet på nytt. Prosjektet handler ikke lenger bare om et nytt dobbeltspor, men om å få en hel bydel i Moss sentrum på trygg grunn. Utbyggingen har blitt mer enn et jernbaneprosjekt, sier prosjektsjef Eirik Harding Hansen.

Ni av ti kilometer av dobbeltsporutbyggingen går etter planen. Utfordringene ligger i den 800 meter lange sonen i sentrum i Moss.

Motfyllinger

Områdetiltakene skal gjøre sikkerheten i de mest kritiske områdene betydelig bedre. Blant annet skal det legges flere midlertidige og permanente motfyllinger, det skal bygges en støttekonstruksjon på oversiden av Fjordveien, og et stort antall jetpeler skal settes i grunnen.

Planleggingen, prosjekteringen og gjennomføringen av de nødvendige tiltakene er tidkrevende, på grunn av man arbeider med kvikkleire. 

– Det nye tidspunktet for ferdigstillelse er basert på usikkerhetsanalyser og nye gjennomføringsplaner for arbeidene i Moss sentrum. Disse er nå til ekstern kvalitetssikring. Etter dagens plan skal prosjektets rammer behandles i Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett neste år, skriver Bane Nor i en nyhetsmelding.

Powered by Labrador CMS