ELEKTRISK DRIFT: Under vårt besøk i Trondheim havn sto en Zeron el-graver for opplastingen av en Volvo tippbil på batteri. Foto: Klaus Eriksen

Håper å utvikle grønn bulkterminal-konsept for hele landet

TRONDHEIM: Like før sommerferien ble det etablert en grønn bulkterminal i Trondheim havn. Allerede nå går prosjektet inn i en ny fase, og initiativtakerne håper det skal ende i et konsept sprer seg til andre havner og byer i Norge.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

SAMARBEID: Flere aktører er involvert i prosjektet «Grønn bulkterminal». Fra venstre er Trond Aune (lastebilsjåfør Forset Grus), Ole Arild Haugum (daglig leder Forset Grus), Svein Kåre Aune (leder logistikk i Trondheim Havn), Sveinung Aaslund (prosjektleder BN Entreprenør) og Per Nielsen (daglig leder BN Entreprenør). Foto: Klaus Eriksen

For rundt fem år siden begynte Ole Arild Haugum, eier av Forset Grus AS, å tenke på idéen. I stedet for å kjøre vogntog etter vogntog med stein inn til Trondheim sentrum fra bruddene deres som ligger godt utenfor byen, og gravemasser motsatt vei, mente han det ville være mer fornuftig å etablere en bulkterminal på havna i Trondheim. Her kan det lagres ulike fraksjoner som transporteres bare noen få km til sentrumsprosjektene. Med så korte avstander kan steintransporten også utføres med elektrisk lastebil.

Flere fordeler

Et annet element i denne bulkhavnen er at en del stein-materialer uansett må importeres til Trondheim. Det er bedre å frakte massene til byen med båter som i deres tilfelle tar 1600 tonn pr. tur, enn på biler. Spesielt til produksjon av asfalt i Trondheim, er det behov for å importere stein med riktig kvalitet.

VEKT: Vekt-stasjonen er en del av infrastrukturen som måtte bygges til etablering av bulkterminal. Foto: Klaus Eriksen

Videre kan havneanlegget benyttes som depot for masser som graves opp i byen. Massene kan sorteres på havna, det som kan brukes videre kan transporteres tilbake, mens det som ikke skal brukes videre kan transporteres ut av byen på skipene og benyttes til andre formål andre steder. Det presiseres at dette ikke er snakk om forurensede masser.

Den grønne bulkterminalen på Nyhavna i Trondheim har ca. 1000 m2 areal tilgjengelig innendørs, og rundt 1500 m2 ute. Det er rett nok ikke voldsomt mye, men med god logistikk og planlegging, er det tilstrekkelig som en buffer med masser til anleggene i sentrum av byen.

Velvillig

Da Forset Grus-sjefen tok kontakt med sine idéer, var leder for logistikk i Trondheim havn, Svein Kåre Aune, ikke vond å be. Han hadde selv tenkt i slike retninger, og med en aktør som ville teste ut konseptet i praksis, bidro Aune med å legge til rette for det.

MASSER INN: Poenget med den sentrumsnære terminalen for masser, er at massene kommer inn og går ut med kort kjørevei i begge retningene. Foto: Klaus Eriksen

Prosjektet har ikke vært i drift i mange månedene, men allerede nå har det fanget oppmerksomhet fra flere. Enova bidrar med penger for å forske på løsningen og nye løsninger, og Veritas er hentet inn for å analysere og dokumentere resultatene.

- I løpet av de åtte årene vi har kontrakt her, skal vi utvikle en konseptutredning for hvordan grønne bulkterminaler kan utvikles. Dette er et flerbruksanlegg og man vil se på hvordan det kan drives i henhold til lasting, lossing, støy, bruk av siloer etc., sier Forset Grus-eieren.

Tanker for fremtiden

- Her på Nyhavna i Trondheim er det allerede bestemt at det skal være andre ting enn transport, logistikk og lager. Her er det allerede tegnet inn leiligheter, og om 20 år vil området se annerledes ut enn i dag. Håpet er at vi klarer å belyse hvor viktig konseptet er for bymiljøet, og at det kan etableres liknende virksomhet et annet sted på havna, sier Svein Kåre Aune i Trondheim havn.

NABO: Unicon har sitt anlegg som nærmeste nabo. Bulkterminalen samarbeider godt med betongfabrikken. Foto: Klaus Eriksen

Hvert år håndteres to millioner m3 overskuddsmasser i forbindelse med bygg- og anleggsprosjekter i Trondheims-regionen. Mellom 200 og 250 daglige lastebilturer går til deponier utenfor byen, og årlig utgjør dette rundt 50.000 lastebilturer. CO2-utslippet er beregnet til 2,7 kg CO2 pr. kjørte km med tradisjonelle lastebiler.

Havneanlegget skal bidra til å redusere transportavstandene betydelig, og i tillegg er det mulig å utføre transporten på el-lastebiler.

- Vi kjøpte den første elektriske lastebilen som er solgt nord for Dovre, og vi har ytterlig to i bestilling. Jeg ser for meg at vi skal ha fem i drift, en av dem kanskje som krokbil for å transportere batteripakker til anlegg rundt i byen, sier Forset Grus-sjefen.

Kunde ble partner

Den nevnte første el-lastebilen har Trondheim-entreprenøren BN Entreprenør AS faktisk leid av Forset Grus. BN Entreprenør har stor andel av sine oppdrag inne i Trondheim sentrum, og selskapet er en stor kunde av stein, pukk og grus fra Forset Grus. Nå er BN Entreprenør blitt en viktig samarbeidspartner i prosjektet «Grønn bulkterminal». Da A&T var på besøk hadde entreprenøren ev Zeron ZE85 (9 tonns batterigraver fra Nasta) i drift på havna og den ble benyttet til å laste opp den elektriske Volvo-lastebilen. Dette er imidlertid langt fra den første el-maskinen entreprenøren har.

- Vi var faktisk først i Norge med elektrisk gravemaskin på batteri. Vi fikk en ombygd Takeuchi-minigraver allerede i 2016. Nå har vi flere maskiner i drift, både Wacker Neuson, Takeuchi, Zeron-maskinen og snart en Z-line fra Pon i 20-tonnsklassen, sier daglig leder Per Nielsen.

Han er ikke i tvil om at prosjektet «Grønn bulkterminal» har noe for seg.

- Det er utrolig viktig å beholde områder i Trondheim havn til denne type aktiviteter. Om man flytter det ut av sentrum, blir transporten lengre. Politikerne vil kanskje ikke ha dette i havna, men de vil heller ikke ha tungtransport på veiene inn til byen. Da møter man seg selv litt i døra, sier Nielsen.

Powered by Labrador CMS