Her er prosjektleder for E134 Røldal–Seljestad, Susanne Svardal, på tilbudssynfaring på Seljestad, sammen med Hogne Høyseter fra COWI, konsulent for Ullensvang kommune.

Har kostnadsramme på 4,9 milliarder

TOTALENTREPRISE: Prosjektledelsen jobber nå for fullt for å få ut kontraktene i markedet – byggestart er våren 2025.

På E134 Røldal–Seljestad jobber de nå for fullt for å få kontraktene ut i markedet. Prosjektet sikter mot byggestart våren 2025.

– Vi er veldig glade for å ha fått tilsagn om finansiering fra departementet. Nå jobber vi for fullt med å få ferdig konkurransegrunnlaget, og målet er å lyse ut den 12,4 km lange tunnelen på vestsida av Haukelifjell før sommerferien, sier prosjektleder Susanne Svardal.

Departementet foreslår en kostnadsramme på 4,9 milliarder kroner med statlige midler og bompenger for fjellovergangen i Sør-Norge.

Totalentreprise

Prosjektet vil lyse ut totalentreprise med forhandlinger, og målet er å komme frem til signering med valgt entreprenør utpå senvinteren 2025.

– Målet er å få anleggsstart på E134 Røldal–Seljestad våren 2025, sier prosjektleder Susanne Svardal.

Hun var sist uke på tilbudsbefaring på Seljestad, med en forberedende entreprise som allerede er ute i markedet. En mindre bro på stedet skal rives, og en 15,5 meter lang spennarmert betongbru skal bygges for å gi tilgang til riggområdet.

Fakta om E134 Haukelifjell

Vegprosjektet E134 Røldal–Seljestad vil løse utfordringer med fremkommeligheten på vestsiden av Haukelifjell. Den nye E134 skal gå inn i tunnel ved Hesjabakk på Seljestad, og tunnelen munner ut 12,4 km lenger øst, ved Liamyrane øst for Røldal. Den nye tunnelen vil fjerne trafikken fra eldre og trange tunneler, samt lange partier med bratt og svingete veitrase, hvor særlig tungtrafikken har store problemer på vinterstid. Den nye veitraseen vil forkorte E134 med ca. 6 km og gi Haukelivegen en jevn, slak stigning på vestsiden.

Powered by Labrador CMS