Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Brua skal bygges øst for dagens bru, og blir ei 574 meter lang betongbru med åtte spenn.
Den blir 11,5 meter bred og får en tre meter bred gangvei som blir skilt fra kjørebanen med rekkverk. Seilingsløpet under brua blir 50 x 20 meter.
Veibygging
Annonse
Kontrakten inneholder også veibygging på begge sider av brua.
Kart som viser hvor i Møre og Romsdal Nerlandsøybrua er.Illustrasjon: Møre og Romsdal fylkeskommune
På Kvalsundsiden inneholder kontrakten 340 meter ny vei med gang- og sykkelvei og busslomme, og på Igesund ca. 250 meter ny vei med gang- og sykkelvei og et kryss fra fylkesveien.
Opsjoner
I konkurransegrunnlaget ligger det også fire opsjoner:
Busslomme og gang-/sykkelvei på Kvalsundsiden (vest for ny vei), ca. 150 meter
Busslomme og gang-/sykkelvei på Igesundsiden (sør for ny vei, ved nytt kryss), ca. 100 meter
Busslomme og gang-/sykkelvei på Igesundsiden (nord for ny vei), ca. 240 meter
Omlegging av Igesundveien (sørvest for ny bru), ca. 100 meter
Det blir tatt stilling til om én eller flere opsjoner skal innløses når de innkomne tilbudene blir behandlet politisk.
Slik blir konkurransen
Kontrakten blir tildelt entreprenøren som leverer tilbudet med det best forhold mellom pris og kvalitet.
Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanene, organisering og nøkkelpersonell.
Tilbudene kan få en merverdi på inntil 50 millioner kroner, som entreprenøren får i fratrekk på pristilbudet sitt. Det er denne prisen som blir gjeldende i den endelige evalueringen.
Riving av gamlebrua blir lyst ut som egen kontrakt. Det blir gjennomført befaring for interesserte entreprenører mandag 23. mai. Fristen for å levere tilbud er fredag 8. juli klokken 12.