HJEMGÅRDEN: Martin Nordbø på gården han og brødrene vokste opp på ute på Kvitsøy. Deres mor bor fortsatt på gården.

Heimebane for Nordbø Maskin

KVITSØY: - Det er her ute det begynte, og firmaet er fortsatt registrert som et Kvitsøy-selskap, sier Martin Nordbø. Nordbø Maskin AS har alltid ett eller annet prosjekt gående på sin hjemmebane, men nå kan det bli mer jobb enn noensinne etter at entreprenøren er involvert i et av Norges mest spektakulære prosjekter.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

BRØDRENE: Volvo Maskin AS og Volvo Maskin Service fikk laget denne tegningen av Nordbø-brødrene (f.v. Knut Magna, Thomas og Martin) i anledning selskapets 25-årsjubileum.

I manges øyne er Nordbø Maskin AS en Stavanger-entreprenør, men selskapets tre gründere (brødre) startet eventyret på øya i de ytre delene av Boknafjorden. Tilknytningen til øygruppen der knapt et tre overlever tilværelsen, er bunnsolid hos Nordbø-brødrene Martin, Thomas og Knut Magne. De vokste opp på en gård på Kvitsøy, og det var her de kjørte sine første maskiner og lastebiler.

Paradis på jord

Anlegg&Transport ble med daglig leder Martin Norbø ut til det han omtaler som «Paradis på jord». Selskapet er innleid på timer av Risa og Hæhre som sammen vant den såkalte Kvitsøy-kontrakten på Rogfast-prosjektet. Fra Kvitsøy skal det drives en fire km lang tunnel ned til 233 meter under havnivå. Denne tunnelen skal «hektes på» to tunnelløp (10,5) som hver skal bli 27 km lange! Denne delen av Rogfast-prosjektet skal koble Randaberg på Stavanger-siden og Vestre Bokn. Sistnevnte er også en øy på nordsiden av Boknafjorden, men med videre veiforbindelse til land.

BYGGER NY VEI: Fra gården ses byggekraner som benyttes til bygging av veien som skal gå ut til tunnelen som kommer opp i dagen litt lengre ut.

At tunnelen går via Kvitsøy, er det flere grunner til. Øya som faktisk er en av Norges minste kommuner med ca. 530 innbyggere, får egen veiforbindelse til fastland, og trolig vil dette i en viss grad påvirke aktiviteten og bruken av Kvitsøy i fremtiden. Men tunnelene mellom Randaberg og Vestre Bokn er så lange, at en sløyfe innom Kvitsøy vil være en ekstra rømningsvei og i tillegg vil det drives to sjakter fra øya ned i tunnelløpene for ventilasjon (ikke en del av denne kontrakten).

Kunne vunnet kontrakten

HYTTA: Mens brødrene er blitt boende på Kvitsøy, bor Martin Nordbø i Stavanger, men han har hytte ute på Kvitsøy, rett ved vannkanten.

Faktisk kunne Nordbø Maskin AS «stukket av» med en skikkelig hjemmeseier. Entreprenøren med 130 ansatte og rundt 250 millioner i omsetning, la nemlig inn tilbud på Kvitsøy-kontrakten sammen med Kruse Smith. Tilbudet var på 624 millioner kroner, men ble avvist på grunn av en formalitetsfeil i tilbudet. Risa/Hæhre vant kontrakten med sitt tilbud på 622 millioner kroner.

FERGE: Martin Nordbø (t.v.) og Knut Magne møtes på fergen. Siste bror, Thomas, var på fastlandet da vi besøkte øya.

- Akkurat det var veldig surt, for vi ble aldri vurdert på grunn av en ordlyd i tilbudet. Nordbø Maskin AS skulle hatt ca. én tredel av kontrakten, og selv om vi og Kruse Smith lå to millioner høyere enn Risa/Hæhre, er det ikke nødvendigvis automatikk at lavest tilbud hadde vunnet, sier Martin Nordbø.

TUNNEL: Risa og Hæhre er i gang med tunneldrivingen fra Kvitsøy. Denne skal bli fire km lang og gå ned til 233 meter under havnivå.
KOMMER OPP: Tunnelen kommer opp til høyre i dette bildet. Den nye veien inn til sentrum vil gå bakover mot venstre, mens det også skal bygges vei ut til høyre over kommende sjøfylling.
PROSJEKTET: Fra Kvitsøy skal det drives tunnel ned til de to tunnelløpene som krysser Boknafjorden.

Men sånn er det i «gamet» som heter anleggsbransjen. Nå er Nordbø Maskin likevel med som underentreprenør, og det kan bli godt med jobb på Kvitsøy likevel. Martin Nordbø påpeker at selskapet han leder, har meget godt og tett samarbeid med Rogaland-kollegaene i Risa AS.

To av tre bor på Kvitsøy

SJØFYLLING: Tunnelstein, både fra tilførselstunnel og kommende hovedtunnel, skal fylle ut i dette området. Her skal det bygges ny vei og annen infrastruktur.
RIGGEN: Risa og Hæhre har rigg like ved prosjektet. Nordbø Maskin-ansatte vil etter planen pendle med ferge.

Mens Martin bor i Stavanger, bor hans to brødre fremdeles på Kvitsøy. Thomas Nordbø kjører gravemaskin, og oftest er han i Stavanger-området og pendler med ferge hver dag. Knut Magne er stort sett tilknyttet ulike prosjekter selskapet har ute på Kvitsøy. Nordbø Maskin har helt siden selskapet ble etablert i 1993, alltid hatt ett eller flere prosjekter i gang på Kvitsøy. Det ligger nærmest i selskapets DNA å ha aktivitet på Kvitsøy.

- Fortell om oppstarten for dere?

- Det var kanskje litt tilfeldig, men vi kommer jo fra gård og hadde lyst til å starte noe selv. Thomas jobbet hos en Kvitsøy-entreprenør som het Ingvar L. Meling, og som hadde et par ansatte. På slutten av 80-tallet kjøpte han seg en Åkerman H7-graver, og begynte å ta egne jobber. Jeg hadde læretiden og jobbet hos Arne Birkedal & Sønner fra Madla, sier Martin Nordbø.

Han forteller videre at drømmen om å starte eget ikke slapp taket, og i 1992 kjøpte også Martin seg en Åkerman-maskin (H3) som han hovedsakelig brukte som innleid hos sin tidligere arbeidsgiver.

- I 1993 kom Knut Magne etter med en Scania 142 lastebil, og da etablerte vi selskap, sier Martin Nordbø.

I 1995 ansatte de førstemann utenom seg selv, og nå er det altså blitt 130 ansatte i bedriften. Mange av de som er formenn og anleggsledere i dag, startet i bedriften som lærlinger, og Martin påpeker at de ansatte generelt blir lenge i selskapet. Bedriftslag i fotball har de også.

Fotball

Apropos fotball, Martin Nordbø er ganske kjent i entreprenørmiljøet for å være en «tung» Everton-supporter og han reiser flere ganger i året for å se kamper på Goodison Park og andre stadioner i England. Men også på hjemmebane står fotballen sterkt. Martin har vært trener for alle sine tre sønner. Nå har eldstesønnen, Jonas på 17 år, meldt overgang til Kvitsøy Idrettslag som spiller i 5. divisjon. Martin innrømmer glatt at dette varmer hans hjerte mer enn mye annet.

Kvitsøy IL spiller på en flunkende ny kunstgressbane som Nordbø Maskin har «spyttet» inn en del midler for å få bygget (sammen med spillemidler). Banen erstatter en sliten gressbane fra 80-tallet som var umulig å trene på store deler av året. Rundt den nye banen er det i tillegg bygget en løpebane som mange av innbyggere benytter seg av.

- Skulle vi gjøre noe for hjembygda, så var dette noe vi ønsket å gjøre, sier Martin.

LIDENSKAP: Brødrene Nordbø startet med et par Åkerman-gravemaskiner, og lidenskapen for de svenske gravemaskinene har ikke stoppet opp. Flere maskiner er pusset opp i ettertid.

- Det betyr enormt mye å få dette anlegget. Nå kan man trene hele året, og man kan slå på lyset selv dersom man vil trene eller bare spiller for gøy på kvelden. I tillegg ble det bygget et bygg for utstyr. Anlegget hever aktivitetsnivået veldig for innbyggerne her ute. Før måtte vi faktisk dra med båt over på en holme der forrige bane lå, sier idrettslagets leder Kai Henning Kvilstad.

Idrettslaget har også egen idrettshall, og av ca. 530 innbyggere på øya er hele 236 medlemmer i idrettslaget!

Utvikler tomter

SKIKKELIG: Setet i den nyeste Åkerman-maskinen er sydd med den største respekt og nøyaktighet.

Noen langpasninger unna kunstgresset er det noen gravemaskiner fra Nordbø Maskin AS i drift. Disse opparbeider tomer på et 30 mål stort område som Nordbø Maskin AS har kjøpt av Kvitsøy kommune. Den nye tunnelen skal stå ferdig i 2032, og den vil nok gi behov for flere hus på øya.

TOMTER: Nordbø Maskin graver ut nye tomter til husbygging i et område like ved sentrum.

Selv om Martin Nordbø bor på fastlandet, har han bygget seg en hytte rett ved sjøen som han reiser til så ofte han kan. Så godt som hver eneste helg er han der ute med ungene og kjæreste. Jonas bruker også hytta flittig da han ofte overnatter der etter sene treninger med laget.

- Jeg utelukker slett ikke å flytte tilbake til Kvitsøy litt senere, når ungene er større, sier Nordbø Maskins daglige leder.

Og når den tid eventuelt kommer, har kanskje Nordbø Maskin AS bidratt til å bygge tunnel ut til øyene i havgapet.

KVITSØY IL: Splitter ny kunstgressbane bygget med store bidrag fra Nordbø Maskin. Her Martin Nordbø (t.v.) og idrettslagets leder Kai Henning Kvilstad.
PARADIS: Før vi reiste til Kvitsøy fikk vi høre at vi skulle reise til «Paradis på jord». Det er unektelig fint her ute.
GOODISON PARK: Kontorveggen til Martin Nordbø. Her kan han nyte utsikten til sitt kjære Everton.
Powered by Labrador CMS