Det var godt løft i vann og sandjord da major Hans Arne Rasmussen fra Forsvarsmateriell suste gjennom skogsløypa på Sessvollmoen.

Her er Forsvarets nye tunge kjøretøy

Da Hæren nylig fikk overlevert nye tunge kjøretøy, var det også satt av tid til prøvekjøring i skogen på Sessvollmoen nord for Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

(NB: I nederste del av saken er det bilder og teknisk info om alle de nye tyske tunge kjøretøytypene Forsvaret nå har fått overlevert)

Tirsdag 23. august var det offisiell overlevering av 145 lastevogner/trekkvogner, produsert av tyske Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV), fra Forsvarsmateriell til Hæren. Avtalen ble signert allerede i 2014, så det var en lenge ventet overlevering som skjedde nå - åtte år senere.

Rett etter en kort seremoni i leiren, ble pressen og militære ledere invitert med for å prøvekjøre noen av de største lastevognene, av typen HX 8x8 med krokløft, i ei skogsløype.

Søle, bakker og smil

AT.no-journalist Hans Kristian Barbøl og major Hans Arne Rasmussen hadde på sine bredeste smil i skogsløypa. Det var rett og slett barnslig moro. Samtidig gir bakgrunnen til at Norge trenger militære kjøretøy, og ikke minst bakteppet med den russiske invasjonen i Ukraina, grunn til en rolig ettertanke når man hadde «landet» etter kjøreturen.

Det er tre seter i disse vognene, til sjåfør, skytter og vognkommandør. På vår prøverunde var vi derfor tre i vogna; major Hans Arne Rasmussen fra Forsvarsmateriell, Oberstløytnant Arild Andersen fra Forsvarsstaben og undertegnede.

Bataljonsjef Nina-Sofie Berg i Stridstrenbataljonen (t.h.) og kompanisjef Monica Hongset i Stridstrenkompani 5, i Brigade Nord, var strålende fornøyde med å få på plass et tosifret antall HX 8x8 lastevogner i bataljonen i tiden fremover.

Rasmussen har vært med i kjøpsprosessen helt siden 2008, og var instruktør for oss to andre. Majoren satte av gårde i et nokså høyt tempo innover i testløypa i skogen. Det ble raskt klart at her var det bare å finne noe å holde seg fast i og la det stå til. Selv om det ikke har regnet mye i sommer, var det mye vann i de store dumpene i løypa.

Etter at Rasmussen hadde sendt vann og sand til himmels og diverse bakker var testet, lot han passasjerene slippe til bak rattet. Vi lærte om forskjellige innstillinger av sperrer og gir, og fant ut at vi måtte dreie mange flere runder på rattet i HX-en enn på en «vanlig» lastebil/buss.

Major Ronny Berg i Forsvarsmateriell er prosjektansvarlig for avtalen med de nye lastevognene. Her er han i førerhuset på en TG 6x6 trekkvogn. Ryggen på midtsetet er lagt ned, og har en metallplate som skytteren kan stå på når han står opp av takluken.
Skytteren har god utsikt fra taket på taket på TG 6x6.

Undertegnede har blant annet noen år som bussjåfør bak seg, og gikk nokså høyt ut med at dette var vante saker når det gjaldt svinging. Etter å ha gått på et par stolthets-smeller der det måtte rygges fordi det var tatt feil høyde og/eller ikke ble rattet raskt nok, begynte egenskapene til vogna i å synke inn og den gode mestringsfølelsen å komme.

Vi testet også forskjell på å kjøre ned en bakke med lavgir versus lavgir og offroadinnstilling. Sistnevnte holdt igjen lastevogna så vi slapp å bruke bremsepedal.

Det var brede smil på gjengen som kom tilbake til oppstillingsplassen, med en mye mer møkkete vogn enn da vi dro ut. Alle var enige om at dette ga mer glede enn å sitte på kontor.

Forbedringer med nye lastevogner

Mange av de nye kjøretøyene skal til Hærens Brigade Nord i Bardufoss. Bataljonssjef Nina-Sofie Berg i Stridstrenbataljonen i Brigade Nord, var særdeles fornøyd med å få på plass nye kjøretøy da hun snakket med AT.no på overleveringen.

Bilde tatt ca. en halv time før seremonien, med rekka med de forskjellige vogntypene i bakgrunnen.
  • Vi vil få en mye bedre oppetid med de nye vognene enn vi har hatt de siste årene med de eldre Scania-vognene, sier hun.
  • De nye kjøretøyene har også et lavere drivstofforbruk enn de vi har fra før.

Selv om det blir mange nye tyske lastevogner i Hæren nå, skal ikke Scania-ene selges. Noen skal fortsatt være i de avdelingene de er i nå, og noen skal omplasseres til andre avdelinger i Forsvaret.

Som brigadér Frode Ommundsen i Hæren så fint sa det ved overleveringen:

  • Vi skal ha en god kombinasjon av de eldre lastevognene vi har fra før og de nye.

Mer informasjon om vognene

Det inngår 145 lastevogner/trekkvogner i avtalen mellom Forsvaret og RMMV.

De er fordelt slik på typer:

  • HX 8x8 lastevogn m/krokløfter, 48 stk.
  • HX 8x8 lastevogn m/kran, 6 stk.
  • HX 8x8 lastevogn m/bakløft, 6 stk.
  • TG 6x6 trekkvogn, 56 stk.
  • TG 6x4 lastevogn grønn m/multipåbygg, midtmontert høvelskjær og plogfeste i front, 7 stk.
  • TG 6x4 lastevogn gul (flyplass) m/multipåbygg, midtmontert høvelskjær og plogfeste i front, 15 stk.
  • TG 4x4 trekkvogn gul til snørydding på militær flyplass, 7 stk.
  • Lasteflak Type C, 96 stk., er også en del av avtalen (to til hver av de nye HX-kroklastervognene).

TG-ene er allerede levert. HX-ene leveres fortløpende i høst og neste år.

Over bratte bakketopper blir det fotovennlig hjulløft med 8x8-en.

Ved seremonien 23. august på Sessvollmoen hadde Forsvaret stilt opp en rekke med én vogn fra hver av de ovennevnte typene. Det var også satt opp informasjonsark på vognene.

Nedenfor kan du de bilde av hver vogntype med tilhørende teknisk info-bilde (NB: Bildene med teknisk informasjon vises best på PC):

HX 8x8 lastevogn, krokløft:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
HX 8x8 lastevogn, krokløft, upansret.
HX 8x8 lastevogn, krokløft, pansret.

HX 8x8 lastevogn kran:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
HX 8x8 lastevogn, kran.
HX 8x8 lastevogn, kran.

HX 8x8 lastevogn, bakløft:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
HX 8x8 lastevogn, bakløft.
HX 8x8 lastevogn, bakløft.
HX 8x8 lastevogn, bakløft.

TG 6x6 trekkvogn med oppusset eldre semitrailer laste NM155F2:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
TG 6x6 trekkvogn med oppusset eldre semitrailer laste NM155F2.

Grønn TG 6x4 lastevogn tipp, med høvleskjær og plogfeste:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
Grønn TG 6x4 lastevogn tipp, med høvleskjær og plogfeste.
TG 6x4 lastevogn tipp, med høvleskjær og plogfeste.

Gul TG 6x4 lastevogn tipp, med høvleskjær og plogfeste:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
Gul TG 6x4 lastevogn tipp, med høvleskjær og plogfeste.

TG 4x4 trekkvogn for snøplog, sope- og blåsemaskin:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
TG 4x4 trekkvogn for snøplog, sope- og blåsemaskin.

Lasteflak type C:

Foto av infoark som var plassert på kjøretøyet på overleveringsdagen.
Lasteflak, type C.
Powered by Labrador CMS