I 70 år har Volvo CE vært ledende innen hjullasterteknologi og for Norges del har de vært bestselgende med meget god margin innen segmentet.
Den nye generasjonen er utviklet for å øke produktiviteten og effektiviteten på en lang rekke bruksområder, inkludert omlasting, materialhåndtering, steinbrudd, avfall og resirkulering samt masseforflytning.
– Maskinene blir prod-klare i september og oktober, forklarer produktekspert André Gullholm i Volvo Maskin.
Annonse
Men allerede nå i mai vil en del kunder få se nærmer på nye L180K som kommer på besøk til Volvodagene 2025 på Volvo Maskin sitt nye hovedkontor utenfor Drøbak.
En annen maskin enkelte norske kunder kan ha sett allerede er den L150K som ble vist under et Volvo CR-arrangement i Eskilstuna tidligere.
Den største endringen er designet og Gullholm er ganske fornøyd selv.
– Den var jo pen før men har blitt enda penere nå med nytt design språk, kommenterer han.
Designet følger Volvos nye linje med "name-branding" hvor man skriver ut Volvo i bokstaver (bak på maskinen) i stedet for bare logoen. Og modellnavnet blir forenklet slik som på graverne, så noen "K" blir ikke å se uten at du leter litt nærmere.
Markedsledende
– Hjullasteren vår har stått veldig sterkt de siste årene og egentlig har den bare styrket seg, forklarer Gullholm.
De fem fornyede modellene er L150, L180, L200 High Lift, L220 og L260.
I tillegg til en ny design har de raskere syklustider, bedre ytelse og førerkomfort.
SIKKERHET: Det er lagt til rette for at personen som gjør vedlikehold skal kunne sikres utvendig på maskinen.Volvo CE
Erich Kribs, produktsjef hos Volvo CE, sier følgende:
– Vår nye generasjon hjullastere representerer et betydelig sprang fremover når det gjelder teknologi og design. Med disse modellene forbedrer vi ikke bare produktiviteten og komforten, men setter også nye standarder for innovasjon og effektivitet i bransjen.
L220 HIGH LIFT: L220 High Lift er en del av lanseringen.Volvo CE
Ny hydraulikk
Introduksjonen av en ny generasjon lastfølende hydraulikk skal gi raskere syklustider ved å sikre god respons fra redskapet og forbedre bommens løfte- og senkehastigheter, ifølge produsenten.
Mer automasjon
En automatisk skuffenivelleringsfunksjon bringer skuffen tilbake i vater fra både tippeposisjon og innkjørt posisjon, mens den intelligente funksjonen for automatisk skuffefylling skal sørge for optimal, jevn skuffefylling.
Med oppdatert Smart Control aktiveres den drivstoffeffektive motormodusen som standard hver gang maskinen slås på, noe som reduserer drivstofforbruket uten at det går ut over produktiviteten.
VOLVO-DRIVLINJE: Volvo-motoren D13J i modellen L220 yter 279 kW og har 2265 newtonmeter ved 1000 omdreininger i minuttet.Volvo CE
Drivlinjen fra Volvo synkroniserer girkassen med motoren og akslene. Omformeren gir økt dreiemoment for bedre ytelse ved lave hastigheter, mens reduserte girtrinnsintervaller gir raskere akselerasjon og jevnere drift.
Teknologier som Volvos OptiShift og den patenterte RBB-funksjonen (Reverse By Braking) reduserer syklustiden og forlenger komponentenes levetid, står det i pressemeldingen.
Nytt design og førermiljø
I tillegg til moderne design setter de oppgraderte førerhusene nye standarder for komfort og funksjonalitet. Lanseringen av anerkjente Volvo Co-Pilot, som kan vise opptil fire widgeter på skjermen om gangen, gir intuitiv kontroll over viktige funksjoner, som media, kamerainnstillinger, klimakontroll og maskinstatus.
FØREMILJØET: Oppgradert på flere måter.Volvo CE
MER DIGITALT: Load Assist, Operator Coaching og Load Ticket er noe av de tilgjengelige digitale løsningene.VolvoCE
Førerhuset var av mange allerede fra før ansett som det mest komfortable og stillegående på hjullastere, og de nye forbedringene omfatter forbedrede oppbevaringsmuligheter, nye armlener, koppholdere, USB-ladere og en rekke setevalg, inkludert premiumseter med varme- og kjølefunksjon.
Comfort Drive Control (CDC) (ekstrautstyr) gjør det mulig for maskinførerne å styre på en enkelt, ergonomisk spak, noe som reduserer tretthet under lange skift.
Servicepunkter
Førerhuset kan vippes i en vinkel på enten 30° eller 60° (eller 70° for de større modellene), noe som gir enkel tilgang, mens en arbeidslykt er plassert under grillen for å gjøre det tryggere å fylle drivstoff. Indikatorer for bremseslitasje på hjulene skal gjøre det enkelt å kontrollere bremsenes tilstand, og en ny serviceplattform og nye seleforankringspunkter utenfor førerhuset skal sikre personen som utfører rutinemessig vedlikehold og rengjøring.
L 260: Volvo L260 er den største i den foreløpige nye serien med driftsvekt på mellom 34 og 39 tonn.Volvo CE
Sikten forbedres med nye valgfrie sikkerhetsfunksjoner som Volvo Smart View, som gir 360° oversikt over maskinens omgivelser via Volvo Co-Pilot, og det oppdaterte Collision Mitigation System, som oppdager hindringer og varsler føreren om dem ved rygging fra hastigheter helt ned til 0,5 km/t.
Flere digitale løsninger
Kundene kan få mer ut av maskinene sine ved å kombinere dem med digitale løsninger som Load Assist med integrert veiing for sanntids lastdata, føreropplæring med Operator Coaching og dekktrykkovervåkingssystem. Den nye Load Ticket-løsningen er tilgjengelig for å effektivisere faktureringen for hjullasterførere ved å digitalisere flyten fra maskin til kontor, mens Site Operations hjelper til med å administrere anleggsområder med blandet maskinpark.