- Det at de ansatte ikke skader seg og kommer seg trygt hjem
hver dag er det viktigste i vårt virksomhets DNA. Det overgår alle andre mål i
selskapet, sier adm. direktør i Ramirent Fredrik Brandal.
Ramirent har jobbet målrettet og systematisk med HMS gjennom
mange år. Disse 500 dagene hadde ikke vært mulig uten at alle, fra toppledelse
til medarbeidere, hadde lagt ned en solid innsats. Milepælen viser at Ramirent
har lyktes i å skape en god sikkerhetskultur, skriver selskapet i en pressemelding.
- Jeg må hylle alle våre ansatte – at de tenker gjennom sin
arbeidshverdag hver dag, og ikke utsetter seg selv eller andre for fare, sier
Brandal.
Annonse
Viktige rutiner
Ramirent har gjennom mange år hatt et HMS-slagord som lyder
«Alltid trygt hjem – fordi vi bryr oss». Slagordet setter omsorgen for de 415
medarbeidernes sikkerhet i sentrum, fremfor et mål om å først og fremst
formidle regler og prosedyrer.
Slagordet forplikter også ledelsen til å vise sitt
engasjement gjennom handlinger. Det innebærer å stå i spissen av HMS-arbeidet,
være synlige i sikkerhetsinitiativer og gi ressursene som er nødvendige for å
støtte en sikker arbeidsplass.
- Ledelsen i Ramirent har vist en sterk forpliktelse til
sikkerhet, ikke bare gjennom ord, men gjennom handlinger. HMS er alltid første
punkt på agendaen om det er almannamøter, business reviews eller driftsmøter.
Vi bruker også betydelige ressurser på rotårsaksanalyser, forbedringsarbeid og
læring av nestenulykker, forteller direktør for People and Performance i
Ramirent Henriette Hall-Eriksen.
Fredrik Brandal legger til at det alltid skal være plass til
alle i Ramirent. Er det en ansatt som har blitt utsatt for en skade, skal han
og bedriften legge til rette for at denne personen skal få komme tilbake i
arbeid. – Å ha en jobb å gå til er så viktig for våre ansattes ve og vel.
Omsorg å melde inn hendelser
Gjennom et fokus på dialog rundt alle typer hendelser, en
oppmuntring til å rapportere alle typer hendelser og tilrettelegging for å også
melde inn positive hendelser har Ramirent oppnådd å senke terskelen for å melde
inn saker. Det er også etablert en god kultur for å gi tilbakemeldinger på alle
innmeldte saker. Noen ganger kan en liten nesten-hendelse rapportert av flere
gi tiltak som hindrer skader senere. Kommunikasjonstiltak som har bidratt til
en økt andel innmeldinger av denne typer saker har vært helt sentralt i
HMS-arbeidet til Ramirent.
Lars-Morten Rostad har jobbet i Ramirent i 25 år og er inne
i sitt niende år som HMS-leder. Han sier det i selskapet nå oppfattes som
omsorgsfullt å si fra.
- Det er også lett å se en klar trend over de siste årene.
Denne viser at når oppmerksomheten til sikkerheten øker – vist gjennom en
økning av innrapporterte hendelser – da går også andelen alvorlige skader og
ulykker ned, sier Rostad.
Fredrik Brandal sier han er veldig stolt over milepælen
Ramirent nå har nådd.
- Vi har en stor stolthet i arbeidet som ligger bak dette.
Det viser at vi leder selskapet på en sikker og fin måte – og at vi har en god
sikkerhetskultur i Ramirent.