BRATT: Ponsse-lastbæreren er sikret med vinsjwiren nedover brattliene.Foto: Skogservice
Hjelp i bratt terreng
Entreprenør Åsmund Hjelmeland i Rosendal (Vestland) har sjelden skogsdrifter på flatmark. Hans arbeidsdag er i bratte lier, og 30–40 graders «stup» er ikke uvanlig. Da kan det være trygt å sikre lastbæreren med en vinsj i de verste utforbakkene.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
I desember ble en Timbermax Traction-vinsj tatt i bruk under et hogstoppdrag i Rød, Kvinnherad kommune, hvor firmaet avvirket ca. 2500 m³ i 35 graders bratte lier.
– Vinsjen og driftsløsningen har svart til forventningene, sier Åsmund Hjelmeland (32), daglig leder i Hjelmeland Hogst & Service AS som han eier sammen med Endre Velken.
Montert på gravemaskin
Annonse
Timbermax-vinsjen fra Quebec i Canada, er en nykommer på det norske markedet, og det er Skogservice AS i Siljan (Vestfold/Telemark) som er importør.
Modellen Hjelmeland har valgt er Timbermax T8 på 1,5 tonn og 8 tonns trekkraft. Vinsjen er montert i HK-festet (S70) på Hjelmelands Cat 320ELRR. Trekkraften til vinsjens to hydraulikkmotorer «hentes» fra graverens «borehydraulikk» (3. krets). Cat-graveren er med sine 25 tonn, også et solid anker som er nødvendig med denne driftsløsningen.
To maskiner – en fører
Det er føreren i lastbæreren som kontrollerer begge maskinene. I lastbæreren er det montert en styreskjerm (Ipad) som sender radiosignaler (eget intranett) til mottaker-modulen i Cat-maskinen. Denne modulen er koblet til graverens datamaskin. Fra hytta i lastbæreren «pønsjer» føreren inn nødvendig opplysninger/data for komme opp med tungt lass, eller når lastbæreren rusler tom nedover brattliene.
På skjermen i lastbæreren kan føreren avlese blant annet graverens hydraulikkapasitet, motorturtall-/oljetrykk, olje- og dieselnivåer under vinsjearbeidet. På styre-skjermen i lastbæreren bildevises også vinsjetrommelen som har 450 meter med 16 mm wire. Om gravemaskinen skulle begynne å skli eller bevege seg under arbeidet, vil nødstoppen automatisk kutte forbindelsen til vinsjen og gravemaskin.
Mindre graving
– I våre drifter har vi ofte med gravemaskin for å bygge veier og velteplasser. Med hjelpevinsjen kan vi klare oss med mindre veibygging, samt at vi unngår å lage dype hjulspor. Driftsopplegget minsker erosjonen i liene, og det er jo viktig å ta vare på jordsmonnet. Og ikke minst, det er tryggere for føreren med sikring i bakenden på lastbæreren i terrenget vi driver i. Med 20 tonn last på Ponsse Elephant King-lastbæreren, samt maskinvekt på 22,7 tonn, er det adskillige tonn som skal kjøres trygt fram til velteplassen, sier Hjelmeland som er fornøyd med Timbermax-vinsjen etter ca. tre måneders bruk.
40.000 m³ i året
Hjelmeland-firmaets fire medarbeidere avvirker årlig ca. 40.000 m³.
Maskinparken består av foruten Ponsse-lastbæreren, av hogstmaskinen Komatsu 931XC (8 hjul) på 22 tonn, kombimaskinen (lastbærer/hogger) Ponsse Buffalo Dual (20 tonn) og en John Deere 1710D lastbærer som er utstyrt med flishoggeraggregat (total vekt 34 tonn).
Også for anlegg?
Daglig leder i Skogservice AS, Kai Eriksen, opplyser at det seinere i vår blir invitert til maskin-demo i «brattliene» hvor skogsdrift med og uten Timbermax-vinsjen er tema.
Eriksen mener også at den kanadiske vinsjen som produseres i fire forskjellige størrelser, kan være et alternativ til sikring av anleggsmaskiner som jobber i bratt lende.