Statens vegvesen hjelper entreprenører som på grunn av høy prisstigning på blant annet drivstoff har fått økonomiske utfordringer.

Hjelper entreprenørene, som kjører vinterveidrift, med likviditeten

- Statens vegvesen er blitt kjent med at enkelte entreprenører i vinterdriften har fått, eller kan få, problemer med likviditeten, står det i en pressemelding fra etaten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Statens vegvesen ønsker nå å hjelpe sine entreprenører i en krevende situasjon med uforutsette høye priser, blant annet på drivstoff.

Vegvesenet har hatt dialog med Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) om tiltak mot usikkerheter og utfordringer man ikke har full oversikt over, verken på kort eller lang sikt.

- Send dokumenterte krav

- Det er viktig at vi sikrer forutsigbarhet og likebehandling på en profesjonell måte, innenfor kontraktenes rammer. Det er kontrakten som regulerer kontraktsforholdet, deriblant risikofordeling, endringer og lønns- og prisstigning (LPS). Dette er mekanismen som begge kontraktsparter må forholde seg til på en profesjonell måte, sier Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked Drift og vedlikehold i Statens vegvesen.

- Dersom det oppstår situasjoner som utfordrer kontraktens forutsetninger og som kan gi grunnlag for bristende forutsetninger, må dette konkret tas opp i den enkelte kontrakt ved å sende dokumenterte krav, legger hun til.

Dette tilbyr Statens vegvesen

- Vi kan tilby følgende løsning: LPS beregnes etterskuddsvis, men vi vil for driftskontrakter gi adgang til å fakturere a konto på LPS som skal reflektere LPS-konsekvensen i perioden. Vi har dog ikke mulighet til å utbetale noen form for forskudd, sier Aase.

Dette betyr at Statens vegvesen gir adgang til at kontraktspartnerne på vintervedlikehold allerede nå kan foreta en akontoavregning for LPS for første kvartal 2022 med inntil

  • kr. 2,50 per kjørte brøytekilometer
  • kr. 1,25 per minutt på strøing

for inneværende vinterperiode fra om med 1. januar 2022 og frem til «hittil i år». Satsene er foreslått på bakgrunn av dialog med, og innspill fra, EBA.

- Dette må avregnes mot den faktiske LPS-notaen for samme kvartal. Dersom akonto-notaen overstiger den reelle LPS-notaene, skal det resterende avregnes på første mulige faktura på gjeldende driftskontrakt etter tidspunkt for faktisk LPS-nota, sier Aase.

Håper det vil hjelpe - følger situasjonen tett videre

Hun presiserer at denne løsningen utelukkende gjelder for riksveier. For felleskontrakter må entreprenørene beregne brøytekilometer for riksveiandelen.

Det er ifølge Aase en forutsetning for denne løsningen at entreprenørene uavkortet utbetaler dette, så snart som mulig, til den eller de som utfører vinterdrift, dersom de har underentreprenører som utfører jobben.

- Vi håper med dette at entreprenørbransjen opplever vår løsning som et bidrag til å avhjelpe situasjonen. Vi følger situasjonen tett, og vurderer løpende hvilke muligheter og tiltak som kan bli nødvendige å iverksette, sier Aase.

Powered by Labrador CMS