Nye Veier er en målbevisst byggherre med strenge krav og høye forventninger, og to av fem prestasjonsmål er knyttet opp mot ytre miljø. I tillegg til mål om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, skal Implenia Stangeland iverksette tiltak for å minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø. Tera Elizabeth Lyons (t.v) og Eldbjørg Stenrud Nilsen er YM-ansvarlige på prosjektet.Foto: Implenia Stangeland
Holder kontroll med vannet i anleggsområdet
Det bygges ny firefelts E39-motorvei i Lyngdal, Agder, ved byggherre Nye Veier og totalentreprenør Implenia Stangeland. To av fem prestasjonsmål i kontrakten er knyttet opp mot ytre miljø.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
- Det viktigste vi gjør, er å forebygge og etablere barrierer for å unngå miljøutslipp og skader på miljøet, sier ytre miljø-ingeniør Eldbjørg Stenrud Nilsen i Implenia Stangeland.
Sammen med assisterende ytre miljøleder Tera Elizabeth Lyons har hun vært involvert i Lyngdalsprosjektet siden planleggingen startet.
Med hver sin mastergrad innen geologi og en solid dose erfaring, er de viktige bidragsytere til den 9,7 kilometer lange motorveien som nå bygges i Lyngdal. Og begge arbeider tett på prosjektet.
Annonse
- I løpet av en arbeidsuke har vi vært ute i hele linjen, sier Lyons.
Dialog med utførende personell og ledere er viktig for å lykkes.
- Vi stiller mange spørsmål for å kartlegge og forsikre oss om at teori og praksis fungerer sammen, og vurderer fortløpende tiltak sammen med driftspersonell. Folkene ute i drift har mye å tenke på, og det er vår jobb å følge opp og stille gode spørsmål for å avklare at om tiltakene fungerer som tiltenkt, forklarer hun.
Vannhåndtering
Tiltakene som iverksettes for å minimere belastningen på miljøet, lever med prosjektet. En av de største utfordringene er vannhåndtering.
- Vi planlegger alltid tiltak før oppstart av nye større arbeidsoperasjoner. Sammen med drift ser vi på terrengets utforming og hvilke løsninger som kan iverksettes. Dette går blant annet på avstander til vassdrag, hensynssoner og viktige naturforekomster og kulturminner, sier Lyons.
Det er mange bekker og vassdrag i anleggsområdet, og i henhold til utslippstillatelser sendes vann fra anleggs- og tunnelarbeidet ut i disse. Anleggsvannet behandles før utslipp, og vassdragene overvåkes ved bruk av loggere som er utplassert i vassdragene, samt prøvetaking og visuelle kontroller.
Anleggsarbeid innebærer at stein og jordmasse flyttes på, og i perioder med mye nedbør og snøsmelting kan misfarget overvann havne utenfor anleggsområdet. Selv om vannet er misfarget, så er det ikke i forurenset i ordets forstand, ifølge geologene.
- Ved å iverksette gode avbøtende tiltak for partikkelavrenning samt å overvåke vassdragene hyppig, hjelper dette oss med å minimere negativ belastning på vannforekomstene. Det slippes ikke ut stoffer som er skadelig for fisk eller mennesker, sier Lyons.
Ph-justering med CO₂
Avbøtende tiltak, er sedimenteringsbasseng for anleggsvannet, og renseanlegg for tunneldrivevann.
- PH-en i tunneldrivevannet justeres ved hjelp av CO₂. Det er også loggere i vassdragene som måler vannkvalitet og pH-verdi, sier Nilsen.
Loggerne sjekkes ukentlig, og daglig kan man også følge opp målingene fra loggerne fra PC-en og inspisere fargen på vannet ute i anleggslinjen.
- Det er veldig gøy å arbeide for et arbeidsfellesskap hvor to entreprenører med hver sin kultur og kompetanseområder jobber mot felles mål. I tillegg har vi en målbevisst byggherre med strenge krav og høye forventninger. Nye Veier viser oss høy tillit som totalentreprenør, og overlater til oss å finne trygge, gode løsninger, sier Lyons.