«Excellent» står det med stor, grønn skrift i
karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste
miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Det bygges nye dobbeltspor mellom
Drammen og Kobbervikdalen. Når anlegget åpner høsten 2025, går det et
sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det legger til rette for
raskere reiser, flere togavganger og mer utslippsfri transport.
Vår
entreprenør Veidekke bygger både kulvert og løsmassetunnel i sentrum av byen.
De har mottatt en miljøsertifisering (BREEAM-sertifikat) for arbeidet.
Prosjektet har fått betegnelsen «Excellent» og hele 83,5 prosent i poengsum –
det høyeste som er oppnådd for et anleggsprosjekt i Norge.
Annonse
I
tillegg har prosjektet kostet mindre enn planlagt og er ferdig før tidsfristen.
Håper rekorden ryker
raskt
Bane
NORs utbyggingsdirektør, Bettina Sandvin, er glad for det gode og grønne
resultatet.
–
Det er viktig for oss at byggearbeidet blir stadig mer bærekraftig og
klimavennlig. Derfor må vi fortsette å strekke oss, sammen med bygg- og
anleggsbransjen. Her har Veidekke og utbyggingsprosjektet i Drammen gått foran
med et godt eksempel, sier Sandvin.
MARKERING: Onsdag 14. februar ble det gode Breeam-resultatet markert i Drammen. F.v.: Lise Backer (Bane NOR), Hanne Stormo (Bane NOR), Martin Rosenlund (Bane NOR), Katrine Bakke (Bane NOR), Alexander Wathne (Veidekke), Øivind Larsen (Veidekke), Lars Tangerås (Bane NOR), Helene Mjøsund (Veidekke) og Knut Lauvålien (Veidekke)Foto: Anne Mette Storvik
Direktør
i Veidekke anlegg, Neal Nordahl, er også fornøyd.
–
I dette kompliserte milliardprosjektet oppnådde vi betydelig bedre miljø- og
klimaavtrykk enn vår felles målsetting. Det ble gjennomført uten alvorlige
skader, under budsjett, og overlevert før tiden, sier Nordahl.
Erfaringene
med Breeam infrastructure som pilotprosjekt i Drammen førte til at Bane NOR har
valgt å innføre systemet i alle våre store utbygginger.
–
Det er selvsagt gøy at vi klarte å sette ny rekord, men jeg håper for klodens
del at den slås fortest mulig. For hele bransjen må ta ansvar. Vi må hele tiden
søke nye og stadig mer miljøvennlige måter å gjennomføre anleggsprosjektene på,
sier Nordahl.
Koster mindre enn
planlagt
Kontrakten
mellom Veidekke og Bane NOR ble inngått i november 2019. Oppgaven var å
konstruere en 540 meter lang betongkulvert i en åpen byggegrop. I tillegg
skulle det lages en 290 meter lang tunnel gjennom løsmasser. Den går gjennom
krevende grunnforhold og inn i fjellet i Strømsåsen, sør for Drammen stasjon.
Veidekke
bygget også bergtunnelen som er en del av dette komplekse prosjektet. Arbeidet
ble gjennomført under koronaperioden, uten alvorlige skader, billigere enn
budsjettert, og uten konflikter eller uavklarte tvister. I tillegg ble jobben
unnagjort før den avtalte tidsfristen.
BREEAM
Infrastructure
Dette
er et verktøy for å dokumentere og fremme bærekraft for ulike typer
infrastrukturprosjekter som veier, jernbane, broer, landskapsarkitektur og
parkanlegg. Det brukes bevisbaserte vurderingskriterier og ekstern verifisering
for å gi et resultat som kan offentliggjøres og brukes for å måle bærekraft i
et prosjekt.