Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Maskinene adm. direktør Lars Lindahl i Huddig AB snakker om, er Huddig 1370, dieseldrevet med mulighet for å kjøre på HVO, og Huddig 1370T (Tigon) som er en fullhybrid basert på samme plattform. Huddigs dobbel-lansering av nymodellene for publikum skjer på Svenske Maskinmässan på Solvalla 2.-4. juni.
Tigon-teknologien
Allerede i 2015 varslet Huddig om arbeidet med sin kommende fullhybridteknologi, da med visning av en konseptmaskin med Tigon Technology. Derfor er det godt kjent at Huddig i lengre tid har vært igang med å videreutvikle og teste sine nye gravelastere. Både på messer og via informasjon har produsenten vært åpen om sitt Huddig-Tigon-prosjekt.
Annonse
Organisert testkjøring i samarbeid med utvalgte brukere har skjedd i flere år. Den første Huddig 1260 Tigon i elektrisk versjon, gikk til den svenske «enmaskinentreprenøren» Jonas Löfskog i firmaet Jonas Excav. To maskiner er satt i drift i Sverige. Med sitt fargevalg, kalt Tigon Ice som består av isblå og hvite toner, har Huddig lagt malen for utseendet på de nye hybride Tigon-maskinene som lanseres.
Rededesignet
Nye Huddig 1370 og 1370T (Tigon) er redesignet og videreutviklet med basis i Huddig 1260. Begge maskinene har fått endret hytte og fått ny geometri på graveaggregatet. Det gir økt rekkevidde på 10%, økt løftekapasitet med 20% og 40% økt dreiemoment. Ny geometri og økt arbeidstrykk til 245 bar, gir mer kraft i både lasting og graving. Med økt lengde på lasteaggregatet på begge modellene optimaliseres også lastingen av lastebiler.
Den nye hytta er endret, og begge maskinene kan utstyres med et tredje dobbeltvirkende hydraulisk strømuttak som kan kjøres samtidig med de to andre. Huddigs FlexLever-system gjør det også mulig for operatøren å flytte funksjoner på styrespakenes knapper. Med flere førere på samme maskin, kan hver enkelt justere funksjonene på displayet slik at dette passer den enkelte. Førerhytta har videre en høyeffektiv HVAC-enhet med varmekontroll, nytt komfortabelt sete, USB-uttak og Bluetooth-tilkobling. 1370T har IoT-tilkobling som standard, mens 1370-modellen er forberedt for IoT. Tilkoblingen gjør det mulig for både bruker og servicepersonale å overvåke helsen på maskinen over internett.
- Timingen av vår Twin-Power-lansering av Huddig 1370 og Huddig 1370T er perfekt sett med bærekraftkravene fra offentlige etater. Jeg er stolt over at vi har tung teknisk kompetanse og erfaringer i selskapet til å møte kravene til omstilling i industrien, sier Lars Lindahl.
Glede i Norge
En som virkelig gleder seg til lanseringen av de nye Huddig-maskinene er Morgan Sannes i Bamble Mek.
– Dette har jeg ventet på med smerte og lengsel, for det har vært meget stor interesse hos kundene våre, og mye snakk om de varslede Huddig Tigon-maskinene. Mens tidligere gravelastermodeller fra Huddig har vist seg å være spesielt interessante i markedet ved bygging og vedlikehold på jernbanen og hos E-verkene, vil de nye modellene møte og appellere til et langt bredere marked. Det gjelder både kommuner og entreprenører, sier Morgan Sannes og legger til at han allerede før lanseringen har solgt fire nye Huddig-maskiner.
- Og hvem får den første nye Huddig 1370T i Norge?
- Det blir Trondheim kommune. Jeg vet imidlertid at det er solid trykk i produksjonen hos Huddig, men håper det blir levering før ferien. Interesse for og etterspørsel av hybridmaskiner som går både med batteri-, el-drift og som kan kobles over til drivstoff om de går tom for strøm, er virkelig i skuddet for tiden. Gravelastere har i en lang periode måtte vike til fordel for gravemaskiner, men med den nye teknologien er jeg overbevist om at de vil få en renessanse, sier Morgan Sannes.
Bamble Mek. startet med import av Huddig så tidlig som i 2003, og etter 19 år har Morgan og co. opplevd utviklingen på nært hold.