Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Den forrige oppdateringen av Hydremas multimaskiner skjedde for 3,5 år siden, da man lanserte 900F-serien av de danskproduserte gravelasterne. Nå er den nordjyske produsenten klar med enda et mangfold av store og små forbedringer.
Den nye generasjonen får navnet 900G-serien og bygger på mer enn 40 års erfaring med akkurat denne maskintypen. Mange av forbedringene er utviklet og designet spesifikt etter ønsker og tilbakemeldinger fra kundene.
Serien består av fire modeller – 906G og 908G med 122 hk, samt de større 926G og 928G med 147 hk.
Annonse
De har leddstyring og gravearmen har sideforskyvning og 280-graders graveområde. Gravelasteren er både en regulær 10-tonns laster og en 8-10-tonns gravemaskin.
Allsidighet skal sikre markedsandeler
- Allsidighet er et nøkkelord her. Det betyr for eksempel at også de mindre entreprenørene med kun denne ene maskinen kan gi anbud på oppgaver hvor det uten en traktorgraver ville være nødvendig å ha flere forskjellige maskiner med. Hydremas traktorgravere er veldig populære, særlig i Skandinavia, hvor vi med 900G-serien håper å vinne ytterligere markedsandeler, sier prosjektleder for kompakte produkter, Jonas Laustsen, hos Hydrema.
Cummins-motoren i den nye G-serien er oppdatert slik at den oppfyller Steg V-utslippskravene.
En annen nyhet, er etterbehandlingssystemet for avgassen: Dette består av DOC- og SCR-katalysatorer samt partikkelfilter. Det er et system samlet i én boks som er vedlikeholdsfri, og Hydrema opplyser at det er den eneste i sitt slag på markedet.
Tempo 40-godkjent
- Hydrema er på forhånd kjent for lavt drivstofforbruk, og nå har vi skrudd opp et hakk til i forhold til klimadagsordenen. G-serien har for eksempel fått intelligent sentralsmøring som kun arbeider når det er nødvendig. Og det er automatisk hovedbryter som kutter strømmen til batteriene når maskinen er inaktiv, forteller Jonas Laustsen.
Hastigheten for 906G og 908G er dessuten økt litt, slik at alle modellene nå kan Tempo 40-godkjennes. Det betyr kortere transporttid mellom oppgavene.
Praktiske funksjoner - og service
- Selv om Hydrema på forhånd får toppkarakterer for komfort og sikkerhet, er det i 900G-serien skrudd en anelse ytterligere opp for komfort, med blant annet et multijusterbart armlene og 8-liters mobil kjøle-/varmeboks, skriver Hydrema i en nyhetsmelding.
Samtidig er den oppgradert med større mulighet for individuell førertilpasning av styrespaker. Fra instrumentpanelet kan føreren justere styrespakenes følsomhet samt bytte om funksjon og retning for rullene.
Bakrute-arrangementet er redesignet for å gjøre åpning og lukking enda lettere i førerhuset som «har gjennomgått en generell fornyelse».
- Vi har dessuten montert fjernbetjent lys, noe som er praktisk når man kommer til en mørk maskin en tidlig vintermorgen. Fjernbetjeningen kan sitte i nøkkelknippet og dermed har man tilgjengelig både «welcome-light» og «follow me home-light». Dessuten har vi laget en fjernbetjent mulighet for å åpne og lukke panseret elektrisk - og når det er åpent tennes lyset i motorrommet, sier Jonas Laustsen.
Service på de fire nye modellene er samtidig forenklet på en lang rekke områder. Blant annet kommer de nå med «sølefrie tappeventiler», forbedret tilgang til luftfilter og nye sikringsbokser.
Datainnsamling og -deling
Sporings- og datainnsamlingssystemet Hydrema Telematics leveres som standard i alle maskiner. Systemet sørger for datadeling mellom kunde og maskin. Dette skal hjelpe med å planlegge vedlikeholdsoppgaver og diagnostisere problemer. Nedetiden skal dermed holdes på et minimum.
Ved å vise alarmkoder og andre vitale data på onlineportalen, kan Hydremas serviceteam hjelpe kunden med rask identifisering av feil.
Maskinens programvare kan samtidig oppdateres gjennom Hydrema Telematics, slik at kunden alltid er sikret nyeste versjon.
Hydrema-maskinene markedsføres i Norge av Hydrema AS.