MINISTERSELFIE: Bærekraftsrådgiver Kristoffer Grøv i Anlegg Øst Entreprenør og prosjektleder Mathilde Knobel Christensen i Hafslund benyttet sjansen til å ta bilder til sosiale medier.
Statens vegvesen
Hydrogen: Kan gjøre veibygging Co₂-fritt
MILJØPROSJEKT: Det skal være første gang i verden at en byggherre bruker hydrogen til å lade elektriske anleggsmaskiner i et veiprosjekt.
Hydrogen gjør det mulig å
bygge ny vei uten utslipp av klimagasser i områder uten tilgang på strøm. For
første gang i verden tester Statens vegvesen hydrogenteknologien med støtte fra
Hafslund, NAPOP, og Anlegg Øst, når de bygger miljøgate i Gran.
Tirsdag fikk klima- og
miljøministeren Andreas Bjelland Eriksen innføring i den elektriske
veibyggingen på Hadeland sammen med 50 skoleelever på Hadeland videregående
skole.
Det skal
være første gang i verden at en byggherre bruker hydrogen til å lade elektriske
anleggsmaskiner i et veiprosjekt.
– Hydrogen kan gjøre alle veiprosjekt elektriske. Slik kan vi fjerne utslipp av
klimagasser fra veiprosjekter hvor det blir for kostbart å føre fram høyspent
strøm for å etablere ladestasjoner, sier prosjektleder Pål-Steinar Karlsen i
Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland.
15 prosent
av CO₂-utslippene i Norge kommer fra bygg- og anleggsbransjen. Det er derfor
viktig med tiltak for kutte CO₂ i utslippene fra veiprosjekt. Samtidig har
Vegvesenet bestemt at alle anleggsmaskiner i nye kontrakter etter 2027 skal
være utslippsfrie. Det er et viktig bidrag for å nå målet om 55 prosent mindre
CO₂-utslipp sammenlignet med 1990.
Anlegg Øst Entreprenør
Statens vegvesen og Anlegg Øst
Entreprenør, har siden nyttår arbeidet med den nye miljøgata i Gran. Sammen har
de fått med seg Hafslund som sørger for ladeinfrastruktur. Samtlige
gravemaskiner og lastebiler er alle elektriske. Det er første gangen i et veiprosjekt.
– Vi har
hatt noen innkjøringsproblemer på anleggsmaskiner og ladeutstyr. Nå er vi opp
og nikker, sier Karlsen.
Miljøgata på Gran er pilotprosjekt
for utslippsfritt anleggsarbeid med støtte fra Samferdselsdepartementet. Det er
viktig å teste ut ny teknologi. Anlegg Øst Entreprenør, Vegvesenet og
Hafslund har derfor lagt inn godt med ekstra tid for å kunne løse utfordringer
underveis.
Hydrogendrevet tungbillader
Anleggsmaskinene
får strøm fra en nettstasjon, to stasjonære hurtigladere og elleve mindre
ladere bak anleggsgjerdet i sentrum. Tre mobile batterihengere sørger for
lading ute i anlegget.
Før påske
ble den hydrogendrevne tungbilladeren montert. Brenselscellen er den samme som
sitter i den hydrogendrevne personbilen Mirai fra Toyota.
Prosjektet får ut ca. 100.000 kWt strøm fra hydrogen. Hydrogenstrømmen er i dag dyrere enn strømmen fra nettet, men prisene vil gå ned med større kvanta.
–
Hydrogenstasjonen fungerer som et godt gammeldags dieselaggregat, men uten støy
og CO₂ -utslipp. Det gjør at hydrogen kan være en løsning for veibygging uten
utslipp av CO₂ i områder hvor det blir for kostbart å føre fram anleggsstrøm,
sier Mathilde Christensen, prosjektleder i Hafslund.
Det er
selskapet NAPOP (Not a part of the problem) i Vikersund som leverer og drifter
hydrogen-ladepunktet.
Bak doble sikkerhetsgjerder
Sikkerheten er svært viktig for det
hydrogendrevne ladepunktet.
– Vi tar
alle forholdsregler. Hydrogentanken står bak doble sikkerhetsgjerder og er
overvåket døgnet rundt. Det er kun ansatte med spesialkompetanse som skal
håndtere hydrogentanken, sier Christensen
Sikkerhetsopplegget
er i henhold til retningslinjer fra Direktoratet for sikkerhet og beredskap,
mens HYEX, et ekspertmiljø innen hydrogen, har gjennomført en risikoanalyse.
– Sammenlignet med
hydrogenbilen til Toyota er dette et stillestående anlegg bak doble
anleggsgjerder. Vi mener hydrogen er en del av løsningen for utslippsfrie
veianlegg, sier Christensen og Karlsen