SELGER MASSE: Håvard Haraldsen (t.v.) og Ole Alexander Grothe i Maskinnorge.no foran to Powertrack-modeller. Nå er to nye modeller på trappene.

- I salgstoppen for klassen

TROMSØ: Maskinnorge.no sier selskapet er i salgstoppen for hjullastere i 3-5 tonns-segmentet.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Selskapet tar inn de kinesiske hjullasterne Powertrack, og de selger som varmt hvetebrød. I 2021 solgte selskapet 92 maskiner i klassen, og i år tar de sikte på å nærme seg 150 små hjullastere.

På NNBA i Tromsø hadde selskapet modellene L36 (ca. 3,6 tonn, løftekapasitet 2 tonn) og L45 (ca. 4,5 tonn, løftekapasitet 2,5 tonn), og snart kommer det flere modeller.

- I juli får vi en 2-tonner med 1,5 tonns løftekapasitet, og til høsten kommer det en batterielektrisk hjullaster på 1,5 tonn og ett tonns løftekapasitet, sier daglig leder Ole Andreas Grothe.

Sistnevnte maskin er de spent på. Batterikapasiteten skal holde til 4-5 timers full drift.

Monterer her

Grothe sier maskinene er prisgunstige og at hovedmarkedet for selskapet med disse maskinene er landbruket og private kunder, men også noen entreprenører velger de kinesiske maskinene. Nå er de «bittelitt» svenske og norske også. På grunn av voldsomt dyr transport fra Kina, har de begynt å importere maskinene i deler og monterer dem sammen i Värmland i Sverige eller ved det norske selskapets hovedkontor i Hof i Vestfold.

- For fire år siden betalte vi 23.000 kroner for en 40-fots container fra Kina til oss i Hof. På det verste den senere tiden kostet samme container 182.000 kroner, og akkurat nå er prisen 110.000 kroner. Derfor tar vi inn maskinene i deler, og monterer dem her, sier Grothe.

Powered by Labrador CMS