Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunellarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk (som på bildet her) med mer.Foto: Dag Svinsås, Bane Nor
Inngikk avtaler for 3 milliarder med 23 entreprenører
Bane Nor har for første gang inngått tre rammeavtaler med 23 leverandører av bygg- og anleggsarbeider i og ved spor over hele landet.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Avtalene har en estimert verdi 936 millioner for hvert av jernbaneområdene: Nord, Sør-Vest og Øst.
Det er inngått tre parallelle rammeavtaler med en varighet på totalt åtte år inkludert opsjoner. Rammeavtalene får en varighet på ett år, med opsjoner på ytterligere tre og fire år. Det skal være med på å gi økt forutsigbarhet og bærekraft for «entreprenørbransjen landet over».
Bidrar til lokal og regional utvikling
Annonse
Det er første gang Bane Nor har inngått avtaler av denne type kontrakter over hele landet samtidig.
- Jeg synes vi har fått en fin blanding av leverandører både i størrelse og jernbanefaglig kompetanse med disse rammeavtalene. Vi satser helt bevisst på vår strategi om å utvikle samarbeidet med lokale, regionale og nasjonale leverandører, slik at de kan ta stadig større og mer kompliserte oppdrag på jernbanen, sier direktør for driftsanskaffelser i Bane Nor, Fredrik Kirsebom.
- I områdene Sør-Vest og Nord har vi delt inn i ytterligere mindre soner, for å kunne tiltrekke oss lokale leverandører, legger han til.
Viktige avtaler for både fornyelse og drift
Avtalene kan benyttes til bygg- og anleggsarbeider i alle divisjoner i Bane Nor. Arbeidsoppgaver er massefjerning og masseforflytning, grunnarbeider, betong- og støpearbeider, bru og tunnelarbeider, føringsveier, kabelkanaler, forberedende arbeider og fjellsikringsarbeider og fjellrensk med mer. Prosjektering kan også inngå i oppdragene.
- Disse rammeavtalene er viktige når det skal utføres fornyelsesoppdrag, men også drift og vedlikeholdsoppdrag på jernbanen, sier Thor Brækkan, områdedirektør i Nord.
- Vi er svært godt fornøyde med interessen i markedet og ser frem til et godt samarbeid med entreprenørene fremover, sier Brækkan.
Konkurrerte i fem måneder
Konkurransen mellom leverandørene har pågått over hele landet i fem måneder, og både leverandører og Bane Nor har lagt ned store ressurser for å få frem det beste og mest korrekte resultatet.
Totalpris er vektet 70 prosent, mens kvalitet og gjennomføring på arbeidene er vektet med 30 prosent. De parallelle rammeavtalene ble begrenset til åtte leverandører per strekning og geografisk område. Alle Bane Nors divisjoner kan benytte avtalene.
Dette er entreprenørene
De ulike entreprenørene har signert avtaler for ulike strekninger innenfor de forskjellige geografiske områdene – derfor har enkelte signert avtaler for flere områder.