FAVORITTMASKINEN: Ida Marie Hefre foran den minste lastbæreren i familiebedriften, JD 1510G, hennes favorittmaskin.Foto: Klaus Eriksen
- Jeg tror mamma og pappa ble litt overrasket
I de bratte Telemark-fjellsidene med utsikt til Notodden, manøvrerer 18 år gamle Ida Marie Hefre lassbæreren JD 1510G trygt både opp, og litt senere ned med fullt lass bak. Nå går hun i pappas fotspor.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Notodden-jenta går tredje året på Nome vgs, avdeling Søve. Hun har valgt skogbruk, og tar i tillegg «påbygg» for å få generell studiekompetanse. Til høsten skal hun begynne et toårs løp som lærling i Hefre Skogsdrift AS som hennes pappa Jostein driver.
Han har jobbet «i skauen» siden 1978, og når sant skal sies hadde verken Ida Marie eller Jostein sett for seg at de skulle jobbe sammen i skogen.
Bedre og bedre
Annonse
- Jeg tror nok både mamma og pappa ble litt overrasket da det ble klart hvilken linje jeg søkte på videregående skole. Det er ikke dette jeg har vært mest interessert i før, men etter at jeg begynte med studiene så har det vært veldig gøy, sier hun.
Tanken på, og interessen for, å skulle jobbe i skogen med maskiner, hogst, utkjøring, planting og alt som hører med, har vokst mens hun har gått på videregående skole. Med mye praktisk arbeid på skolen, har hun også forstått at et liv ute i frisk luft, omgitt av grønne trær, frister langt mer enn å sitte på et kontor.
- Det var først da hun søkte på videregående skole at jeg forsto at hun ville gå denne veien. Jeg hadde ikke sett det for meg, selv om hun alltid har vært interessert i å kjøre ATV og snøskuter. Hun fikk sin første snøskuter da hun var ti år gammel, sier Jostein Hefre.
Få skogslag
Nå er Ida Marie med skogslaget til Jostein Hefre én dag i uken, men fra høsten av vil hun altså være med som lærling i fulle dager.
- Hvordan tror du det blir å jobbe sammen med datteren din på fulltid?
- Det blir spennende, selv om lærling i eget firma kanskje ikke er det gunstigste. Om det hadde vært lærlingplass i et annet firma, hadde hun nok tatt det. Men det er ikke mange lag her på Notodden, kun to nå, så det er ikke så mye å velge i, sier Jostein.
Eneste jente i maskin
Det er flere jenter som tar samme linje som Ida Marie, men det er kun hun som har signalisert et ønske om å kjøre maskiner i fremtiden. De andre sier de vil jobbe med manuell hogst.
- Jeg vet ikke sikkert hvorfor jeg er den eneste som vil jobbe med maskiner, men det kan ha å gjøre med at jeg har vokst opp med dette. Det er kanskje skummelt for enkelte, men selv om jeg har vokst opp med skogsmaskiner og sittet mye på, så kan jeg fortsatt bli skvetten om det blir for bratt, sier hun ærlig.
- Om du skal gi henne ett tips, hva blir det da, Jostein?
- Det må bli at hun må ha guts til å holde på og ikke kikke på klokka og kalenderen. Spesielt tidligere var det mye jobb i verkstedet i tillegg, og da spilte det ingen rolle om det var fredag kveld. Det skal sies at maskinene er mye bedre nå, sier Jostein Hefre.
- Det har vært mye snakk om dette, og at jeg ikke skal tenke så mye på tiden, sier Ida Marie tilbake og smiler.
Maskinstyrken
Hefre Skogsdrift har tre grønne John Deere-skogsmaskiner i drift, i tillegg til en eldre Timberjack 1710D, 8W, lastbærer (2005 modell). JD-styrken består av følgende:
JD 1510G, 8W, med IBC, lastbærer (2020-modell). Maskinen har JD 164 kW-motor (Steg V), 15 tonns lastekapasitet og maks 10 meters rekkevidde på kranen.
JD 1910G, 8W, med IBC, lastbærer (2017-modell). Maskinen har JD 200 kW-motor (Steg V), 19 tonns lastekapasitet og maks 8,5 meters rekkevidde på kranen.
JD 1270G, 8W, med IBC, hogstmaskin (2021-modell). Maskinen har JD-motor 200 kW (Steg V) og kran med 11 meters maks rekkevidde. Litt spesielt på denne «hoggeren», er hogstaggregatet H425 som er det første John Deere Forestry AS leverte til kunde i Norge.
Først med nyhet
Jens Erik Wittussen hos John Deere Forestry AS sier at følgende tre endringer er verdt å merke seg med aggregatet når det benyttes til sluttavvirkning. Aggregatet er utviklet for grove stokker (opptil 710 mm) og har større sagmotor for å unngå at det oppstår kappsprekker på store dimensjoner. Videre er det bedre slangeinndragning i aggregatet som reduserer faren for driftsstans på grunn av slangebrudd, og til slutt er det enklere servicetilgang.
- Slangeopplegget er veldig bra og det blir mindre slitasje på slangene, bekrefter Jostein Hefre etter å ha hatt aggregatet i drift en god tid nå.