OPPSTART: Prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen, t.h. og anleggsarbeider Suni Thomson Midjord i NCC hadde med seg en interessert LO leder Peggy Hessen Følsvik på veiprosjektet E136 Breivika-Lerstad i Ålesund. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen var også med på befaringen. (Foto: Per Kollstad, Statens vegvesen)

Kampen mot arbeidskriminalitet i anleggsbransjen

Et nytt samarbeid mellom Statens vegvesen og LO etableres for å bekjempe arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen.

Publisert Sist oppdatert

LO-koordinatorer skal inn å se på forholdene for arbeidsfolk i flere av de større veiprosjektene til Vegvesenet, melder Statens vegvesen i en pressemelding

Fredag besøkte LO-leder Peggy Hessen og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik veiprosjektet E136 Breivika-Lerstad i Ålesund sammen med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). NCC er hovedentreprenør med flere underentreprenører. Det jobber 130 ansatte i veiprosjektet som vil koste om lag 2,5 milliarder kroner.

Breivika-Lerstad er det første veiprosjekt hvor Vegvesenet samarbeider med LO for å forebygge arbeidslivskriminalitet.

Etter planen skal LO-koordinatorene også inn i vegvesen-prosjektene Sotra-sambandet/Bergen, Gartnerløkka-Kolsdalen /Kristiansand, Ring-1/Oslo, Rogfast/Stavanger-Haugalandet.

- Sammen vil vi gjøre en forskjell

LO-leder Peggy Hessen ser på det som et betydelig framskritt at LO nå får lov til å samarbeide med Norges største landbaserte byggherre.

LO-koordinatorer

LO har i alt 14 LO-koordinatorer som følger 16 ulike bygg- og anleggsprosjekter hos de fleste større byggherrer rundt om i Norge.

Disse er engasjert av Statens vegvesen og andre byggherrer.

LO-koordinatorene er aktivt ute på byggeplassene. Rollen deres er blant annet å bistå og støtte tillitsvalgte og verneombud, og påse at lovverk, forskrifter og tariffavtaler blir fulgt.

De konsentrerer seg i hovedsak om lønns, arbeidstid- og arbeidsmiljømessige forhold for arbeiderne, og kan ses på som en form for arbeidslivsrevisorer med anleggsvest og hjelm.

- Vi har et felles mål om å styrke byggherrenes kamp mot arbeidslivskriminalitet. Vi må jo kunne si at vi har prøvd å få dette til over en lengre periode. Takk til NTL tillitsvalgte i Statens vegvesen som har bidratt til å få dette samarbeidet. Jeg synes det viser gullet i den norske arbeidsmodellen at vi har denne tilliten mellom arbeidstakere og arbeidsgivere, sier Hessen Følsvik.

Hun mener Statens vegvesen allerede har gjort en imponerende innsats.

- Sammen vil vi nå virkelig kunne gjøre en forskjell, sier LO-lederen.

LO-kongressen har kampen mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping som sin viktigste kampsak. Ikke bare fordi det fører til arbeidstakere blir utnyttet og underbetalt. Skatteunndragelser undergraver den norske velferdsstaten.

- Ikke minst må vi sørge for like konkurransevilkår, slik at de som driver seriøst og bra ikke blir utkonkurrert av useriøse i norske vegprosjekt, sier hun.

Bredt vegvesen-samarbeid

Vegvesenet har i flere år hatt egne SHA rådgivere (sikkerhet, helse og arbeidsmiljø) på veiprosjektene. Rådgiverne tar stikkprøver i timelister, ser på boforhold og vurderer sikkerheten. Vegvesenet har også en egen krim-avdeling. Her jobber flere erfarne etterforskere. Mange har bakgrunn fra politiet.

Vegvesenet samarbeider også med Arbeidstilsynet og Skatteetaten for å forebygge arbeidskriminalitet. Sammen med Bane Nor leder Vegvesenet et samarbeidsforum for offentlige oppdragsgivere i kampen mot useriøse aktører i anleggsbransjen.

- Vi må samarbeide bredt for å kunne avdekke useriøse aktører i anleggsbransjen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

Han medgir at et internasjonalt arbeidsliv med flere utenlandske entreprenører har gjort det mer krevende å holde oversikt over alle avtaler som skal sikre gode arbeidsbetingelser for ansatte i norske veiprosjekt. Bare på Sotra sambandet ved Bergen er det ansatte fra 100 ulike nasjoner.

- Lovbrudd skal ikke lønne seg

Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård applauderer samarbeidet mellom LO og Statens vegvesen. Regjeringen har innført flere tiltak for å forebygge useriøsitet og arbeidsmiljøkriminalitet i næringslivet.

- Det skal aldri lønne seg med lovbrudd på en arbeidsplass. Regjeringen vil derfor øke gebyrnivået fra 1,8 millioner til seks millioner kroner. Arbeidstilsynet kan også gi gebyr på inn til 4 prosent av omsetningen til entreprenøren, sier samferdselsministeren.

NCC vil gjerne vise kortene

Det er NCC som er hovedentreprenør på E136 Breivik-Lerstad. Selskapet ønsker satsingen mot arbeidslivskriminalitet velkommen. Det bidrar til konkurranse på like vilkår i bransjen.

- Det blitt litt forenklet som FairPlay-regler i fotballen. Det er viktig med trygge rammer slik at alle får gode opplevelser. NCC er utelukkende positive til at norske myndigheter og statlige aktører som Statens Vegvesen ser oss i kortene og setter høye krav til bransjen, sier leder for NCC Infrastructure i Norge, Svein-Arne Sivertsen.

Powered by Labrador CMS