OPPSTART: Prosjektleder Ole Kristian Birkeland i Statens vegvesen, t.h. og anleggsarbeider Suni Thomson Midjord i NCC hadde med seg en interessert LO leder Peggy Hessen Følsvik på veiprosjektet E136 Breivika-Lerstad i Ålesund. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen var også med på befaringen. (Foto: Per Kollstad, Statens vegvesen)
Kampen mot arbeidskriminalitet i anleggsbransjen
Et nytt samarbeid mellom Statens vegvesen og LO etableres for å bekjempe arbeidslivskriminalitet i anleggsbransjen.
LO-koordinatorer skal inn å se på forholdene for arbeidsfolk
i flere av de større veiprosjektene til Vegvesenet, melder Statens vegvesen i
en pressemelding
Fredag besøkte LO-leder Peggy Hessen og utbyggingsdirektør
Kjell Inge Davik veiprosjektet E136 Breivika-Lerstad i Ålesund sammen med
samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). NCC er hovedentreprenør med flere
underentreprenører. Det jobber 130 ansatte i veiprosjektet som vil koste om lag
2,5 milliarder kroner.
Breivika-Lerstad er det første veiprosjekt hvor Vegvesenet
samarbeider med LO for å forebygge arbeidslivskriminalitet.
Etter planen skal LO-koordinatorene også inn i
vegvesen-prosjektene Sotra-sambandet/Bergen, Gartnerløkka-Kolsdalen
/Kristiansand, Ring-1/Oslo, Rogfast/Stavanger-Haugalandet.
- Sammen vil vi gjøre en forskjell
LO-leder Peggy Hessen ser på det som et betydelig framskritt
at LO nå får lov til å samarbeide med Norges største landbaserte byggherre.
LO-koordinatorer
LO har i alt 14 LO-koordinatorer som følger 16 ulike bygg-
og anleggsprosjekter hos de fleste større byggherrer rundt om i Norge.
Disse er engasjert av Statens vegvesen og andre byggherrer.
LO-koordinatorene er aktivt ute på byggeplassene. Rollen
deres er blant annet å bistå og støtte tillitsvalgte og verneombud, og påse at
lovverk, forskrifter og tariffavtaler blir fulgt.
De konsentrerer seg i hovedsak om lønns, arbeidstid- og
arbeidsmiljømessige forhold for arbeiderne, og kan ses på som en form for
arbeidslivsrevisorer med anleggsvest og hjelm.
- Vi har et felles mål om å styrke byggherrenes kamp mot
arbeidslivskriminalitet. Vi må jo kunne si at vi har prøvd å få dette til over
en lengre periode. Takk til NTL tillitsvalgte i Statens vegvesen som har
bidratt til å få dette samarbeidet. Jeg synes det viser gullet i den norske
arbeidsmodellen at vi har denne tilliten mellom arbeidstakere og arbeidsgivere,
sier Hessen Følsvik.
Hun mener Statens vegvesen allerede har gjort en imponerende
innsats.
- Sammen vil vi nå virkelig kunne gjøre en forskjell, sier
LO-lederen.
LO-kongressen har kampen mot arbeidslivskriminalitet og
sosial dumping som sin viktigste kampsak. Ikke bare fordi det fører til
arbeidstakere blir utnyttet og underbetalt. Skatteunndragelser undergraver den
norske velferdsstaten.
- Ikke minst må vi sørge for like konkurransevilkår, slik at
de som driver seriøst og bra ikke blir utkonkurrert av useriøse i norske
vegprosjekt, sier hun.
Bredt vegvesen-samarbeid
Vegvesenet har i flere år hatt egne SHA rådgivere
(sikkerhet, helse og arbeidsmiljø) på veiprosjektene. Rådgiverne tar
stikkprøver i timelister, ser på boforhold og vurderer sikkerheten. Vegvesenet
har også en egen krim-avdeling. Her jobber flere erfarne etterforskere. Mange
har bakgrunn fra politiet.
Vegvesenet samarbeider også med Arbeidstilsynet og
Skatteetaten for å forebygge arbeidskriminalitet. Sammen med Bane Nor leder
Vegvesenet et samarbeidsforum for offentlige oppdragsgivere i kampen mot
useriøse aktører i anleggsbransjen.
- Vi må samarbeide bredt for å kunne avdekke useriøse
aktører i anleggsbransjen, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens
vegvesen.
Han medgir at et internasjonalt arbeidsliv med flere
utenlandske entreprenører har gjort det mer krevende å holde oversikt over alle
avtaler som skal sikre gode arbeidsbetingelser for ansatte i norske veiprosjekt.
Bare på Sotra sambandet ved Bergen er det ansatte fra 100 ulike nasjoner.
- Lovbrudd skal ikke lønne seg
Regjeringen og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
applauderer samarbeidet mellom LO og Statens vegvesen. Regjeringen har innført
flere tiltak for å forebygge useriøsitet og arbeidsmiljøkriminalitet i
næringslivet.
- Det skal aldri lønne seg med lovbrudd på en arbeidsplass.
Regjeringen vil derfor øke gebyrnivået fra 1,8 millioner til seks millioner
kroner. Arbeidstilsynet kan også gi gebyr på inn til 4 prosent av omsetningen
til entreprenøren, sier samferdselsministeren.
NCC vil gjerne vise kortene
Det er NCC som er hovedentreprenør på E136 Breivik-Lerstad.
Selskapet ønsker satsingen mot arbeidslivskriminalitet velkommen. Det bidrar
til konkurranse på like vilkår i bransjen.
- Det blitt litt forenklet som FairPlay-regler i fotballen.
Det er viktig med trygge rammer slik at alle får gode opplevelser. NCC er
utelukkende positive til at norske myndigheter og statlige aktører som Statens
Vegvesen ser oss i kortene og setter høye krav til bransjen, sier leder for NCC
Infrastructure i Norge, Svein-Arne Sivertsen.