Koser seg i sanden med pansergraver

AT.nos lesertur til Rena leir ble en stor suksess. Det eneste som stoppet smilet på våre lesere da de prøvde Leopard-graveren, var ørene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

I en sandkasse på ca. 150x200 m er Ernst Morten Aase i ferd med å grave en grøft med forsvarets IngPV NM189, en ombygget Leopard I med dozerskjær og graveaggregat.

Ernst Morten har koblet ut beltedriften og skyver seg bakover som med en Brøyt, etter hvert som han graver grøften. Det går raskere enn å flytte maskinen med beltedrift. Han sitter i operatørbrønnen og styrer maskinen. Kommunikasjonen med grenader Torgeir Evjen, som til daglig er vognfører på IngPV-en, skjer via mikrofonsett i hjelmene.

Noen minutter tidligere har Ernst Morten imponert Evjen ved å gjennomføre et perfekt gjennombrudd med skjæret gjennom en voll etter å ha passert en grøft.

Gina har vært passasjer og skal over i vognførerbrønnen nærmest kameraet. Hun får hjelp av vognfører Evjen til å koble om kommunikasjonsledningene til hjelmen. Ansiktuttrykket forteller at turen slo an.

Brulegger

Fenrik Flatla og grenader Torgeir Evjen strammer belte på IngPV-en. Det var nemlig så slakt at det holdt på å falle av.
Bruleggeren er i ferd med å legge bru over et søkk i terrenget.

Tidlig på morgenen satte AT.nos utsendte og vinnerne av turen til Rena leir, Gina Husdal (20) og Ernst Morten Aase (32), kursen fra Gardermoen mot Rena. Etter å ha fått en rask gjennomgang av pansergraveren på verkstedet av troppsjefen for spesialpansertroppen på Rena, løytnant Raymond Jakobsen, bærer det ut i felt.

De militære styrkene har lovet oss en demonstrasjon av en brulegger som i likhet med IngPV-en er en ombygget Leopard I. Med en 10,9 tonn tung bru på toppen, veier kjøretøyet totalt 51,13 tonn. Leoparden setter skjæret i bakken og skyver ut den 26 meter lange brua over et søkk i terrenget: Først skyves en del ut, så kobles den sammen med del to før den sammenkoblede enheten skyves helt over søkket.

For å bevise at brua er riktig montert og plassert, parkerer vognføreren bruleggeren på brua etter utført jobb.

Brua er på plass. Tid for samling på brua.

Smil og tommel opp

Etter at Gina og Ernst Morten har prøvekjørt en Hydrema 910 MCV -2(Mineclearing Vehicle) er det god stemning.

Men når leserne av AT.no plasseres bak spakene på IngPV-en sprenger stemningen skalaen, og smilemusklene drar nesten på seg krampe.

Tid for lunsj. Grenader Olsen (f.v.), Sersjant Strand og Fenrik Flatla spiser brødmat. Løytnant Jakobsen spiser nøtter (som han gjemmer på ryggen). Gina og Ernst Morten får prøve feltrasjoner, med en viss skepsis.

Når Ernst Morten har kjørt, gravd og dozet en times tid, er det Ginas tur. Mens hun tviholder seg fast i hastigheter opp mot 64 km/h gjennom busk og kratt i Rena-skogen, rekker hun å gi tommel opp til oss andre. Dette er gøy!

Gina graver.
Hydrema-en i aksjon. Her er det Ernst Morten som kjører minerydderen.

Gina klarer på en eller annen måte å overtale vognfører Evjen til å holde på godt over en time, og vi andre tenker tanken at det kan bli kveld i Rena-skogene før vi får henne med oss hjem igjen.

- Tiden gikk for fort

På vei hjem igjen etter å ha vært i leiren fra klokken ti til halv tre, oppsummerer AT.no-leserne dagen:

Gina Husdal (20) fra Sokna er til daglig maskinfører hos Hæhre Entreprenør. Hun er å finne bak spakene på en splitter ny Cat D6T, og er med på å bygge ny riksvei 7 fra Sokna til Ørgenvika. Hun har utdannet seg til skogsmaskinfører ved skogbrukslinjen på Kongsberg vgs. Gina kjørte hogstmaskin i 1,5 år før hun ble ansatt hos Hæhre, og er fortsatt å finne i en hogstmaskin når hun ikke er på Hæhre sine anlegg.
Ernst Morten Aase (32) fra Egersund jobber som ROV-operatør/FU(fjernstyrt undervannsfarkost)-operatør for IKM Subsea som sevice-virksomhet i Nordsjøen både på norsk og engelsk sektor. Operasjonene skjer fra skip eller oljeplattform. Han har tidligere vært maskinfører på dumper, gravemaskin og hjullaster i steinbrudd, samt arbeidet i tunnel. Han har også utdanning som helikopterpilot og tømrer.

- Det var helt rått og kjøre den (IngPV-en red. anm.). Tiden gikk altfor fort, sier Gina.

- Klokken var elleve...så var den plutselig tolv, sier Ernst Morten. 

Fakta om IngPV:

Ingeniør Panservogn, NM189, med graveaggregat og dozerskjær.
Bygget på understellet til en Leopard I-tank. Overvogn fra Hägglunds Moelv.
Motor: Mercedes-Benz 838 CaM 500 V10 på 37,4 liter som er justert til å yte 610 kW (830 hk). Den kan lett runde 1000 hk, men da sliter den i stykker transmisjon og drivverk.
Girkasse: 4 HP 250 planetkasse med hydraulisk momentomformer. 4 gir forover og 2 bakover.
Hydraulikksystem: 2 variable aksialstempelpumper med trykkavkjenning og 1 tannhjulspumpe.
Belter: Beltevognen har 7 løpehjul og 4 støtteruller på hver side med beltebredde 550 mm.
Fjæring: 5 hydrauliske støtdempere, 7 torsjonsstaver og 7 bufferfjærer på hver side.
Bremser: 1 hydraulisk énkrets-skivebrems på hver side med pumpe for tilførsel av bremseoljetrykk.
Graveaggregat: Rekkevidde 8,33 m, gravedybde 4, 05 m og arbeidsområde på 270° Det er Hägglunds Moelv som har produsert aggregatet.
Dozerskjær: Veier 2,8 tonn, med bredde 3,6 m og høyde 1,08 m. 2 rippere med 50 cm rippedybde.
Vinsjer: 2 kapstanvinsjer. Begge har trekkraft på 9 tonn. Med kasteblokker har de to vinsjene en maks. trekkraft på 72 tonn til sammen.
Mannskap: 2. Den ene opererer maskinen. Den andre er vognkommandør.
Undervannsutstyr: Maskinen kan brukes på dybder ned til 4 m. Da skalkes luken over vognføreren, mens en dykkesjakt monteres der hjelpemannen sitter. Luft til motoren suges inn gjennom denne sjakten. 2 lensepumper. Det er ikke tillatt i fredstid å bruke maskinen under vann.
Annet utstyr: Elektrisk skjære- og sveiseutstyr til en halv times bruk, kokeapparat, kommunikasjonsanlegg, 8 utskytingsrør for kamuflasjerøyk og 1 maskingevær 12,7 mm.
Høyde/bredde/lengde: 250 cm/ 337 cm/ 980 cm.
Vekt: 46 tonn.
Toppfart: 62 km/h.

Powered by Labrador CMS