Zeekit lanserer nå en helt ny løsning, som gir entreprenører
langt bedre målinger av energiforbruk og utslipp på lastebiler og
anleggsmaskiner, skriver de i en pressemelding.
- Vi presenterte systemet på Statens vegvesens dialogkonferanse i går, forteller Thomas Tvetbråten, teknisk direktør i Zeekit AS.
Løsningen er utviklet for å møte Statens vegvesens nye krav om
rapportering av faktisk forbruk av energi og utslipp på en drift og
vedlikeholdskontrakt. Dette er kravstilt i kontrakten for Vestfold/Telemark og tas
i bruk fra høsten av, og det er nå montert i lastebiler drevet av diesel,
biogass og el.
Annonse
Sjablongtall og upresise data
- I dag beregner man utslipp ved hjelp av sjablongtall,
det gir upresise klimadata som ikke bør brukes i forbedringsarbeid. Det vi nå
tilbyr gir svært presise klimadata som skaper store muligheter for analyse og
forbedringsarbeid, sier Thomas Tvetbråten, Teknisk direktør i Zeekit AS.
Teknologien gir entreprenører oversikt over energiforbruk og
utslipp helt ned på veistrekke-nivå. Løsningen vil drastisk forbedre kvaliteten
i klima- og miljørapportering. Det vil også gi entreprenørene mulighet til å
måle effekten av forbedringstiltak, i jakten på lavere utslipp og kostnader.
- I vinterdrift er dette med å ta klima og miljø inn i
kontraktene, og faktisk belønne godt klimaarbeid finansielt, nytt. Det er
utbredt innen asfaltering, der vi også jobber tett med entreprenørene. Dette
viser at å sette krav, fører til innovasjon. Løsningen vi nå legger frem,
finnes ikke på markedet i denne form, sier Tvetbråten.
Det er Zeekits mer enn 15-årige erfaring med datafangst fra
tunge kjøretøy, som har lagt grunnlaget for den nye løsningen, legges det til.
Forbruksdata leses
av via en egenenhet som er koblet til bilens digitale styringssystem og sendes
i sanntid til Zeekits servere. Det endelige resultatet presenteres digitalt for
entreprenøren, og kan brukes til beslutningsstøtte, analyser og som grunnlag
for ulike rapporter. Entreprenøren kan hente ut faktiske forbrukstall på
flåtenivå eller i ulike prosjekter. En bil kan jobbe på mange prosjekter samme
dag uten at det blir krøll i klimarapporteringen. Dette er nytt. Det gir
muligheter for å måle forbedringer i energiforbruk og utslipp på en mye bedre og
riktig måte enn tidligere.
- Frem til nå har man måttet gjennomføre kompliserte undersøkelser
for å teste ut hvordan utstyr påvirker energiforbruk. Små forskjeller i hastighet
og friksjon fra for eksempel brøytestål kan gi store utslag i energiforbruk, dette
kan vi nå teste i driftsfase. Det gir store muligheter for de som er villige
til å gå systematisk til verks, sier Tvetbråten.
Om Zeekit AS:
Etablert i 2003 Ansatte: 30 Base: Trollåsen Daglig leder: Robert Bengtsson-Fosen Omsetning 2022: 41 millioner kr Norsk
leverandør av SaaS-løsninger til det nordiske markedet innen feltservice,
flåtestyring og elektroniske kjørebøker.
Fremover vil det bli stadig flere elektriske biler brukt i
drift og vedlikehold, men teknologien som nå leveres vil spille en stor rolle
også fremover. Systemet vil angi energiforbruket, ladetid og status ved ulike
temperaturnivåer, men også batterinivået på hver enkelt bil i hele flåten. Det
gir entreprenøren viktig beslutningstøtte i den daglige driften av kontraktene.
I tillegg får de unik innsikt i hvor ladepunkter er, eller bør plasseres ut
langs veinettet opp mot kapasitet behov og krav.
Med stadig flere elektriske lastebiler og annet tungt
utstyr på veien er vi veldig spente på resultatene. Oversikt over energiforbruk,
ladetid og batteritilstand på flåtenivå er kritisk informasjon for
entreprenørene og kan være av stor økonomisk betydning. Vi ser store muligheter
også utenfor drift og vedlikehold, sier Tvetbråten.