Entreprenørbedriftene som var oppført med Killingmo Freseservice som UE, har fått to uker på seg til å skifte ut Killingmo og det uten at kostnadene for Vegvesenet skulle øke.
Annonse
AT.no har i dag tatt kontakt med entreprenørene for å høre hvordan de ligger an med å få skiftet ut Killingmo innen fristen:
1. NCC Industry er oppført med fire kontrakter der Killingmo er UE.
– Vi tar dette svært alvorlig og følger opp Statens vegvesens ønsker. Meldingen kom i går, så nå er vi i gang med å se på hvordan vi
skal løse oppdragene uten Killingmo Freseservice, sier Tor Heimdal, ansvarlig for mediekontakt i Norge i NCC Group.
NCC har ingen egne asfaltfresere i Norge, og jobber på for å få
på plass nye innleide ressurser. NCC har asfaltfresemaskiner i Sverige og
Danmark, men disse er naturlig nok i arbeid siden det er sesong for
asfaltering.
2. Veidekke Industri er oppført med tre kontrakter der Killingmo Freseservice er UE.
– Vi forholder oss til Vegvesenets krav, og er i gang med å se på
løsninger. Vi har heldigvis fått frest unna det meste i sommer. Vi skal få inn
alternative fresere på resten. I Veidekke har vi har egne asfaltfreser i tillegg til at
vi leier inn andre. Det blir litt rokeringer, men vi skal å få på plass erstatninger for Killingmo-maskinene, sier kommunikasjonssjef Helge Diset i Veidekke Norge.
Han opplyser videre at Killingmo ikke er benyttet på Trondheim 2020–2025 siden 2021.
3. Stian Brenden Maskinservice er oppført med to kontrakter med Killingmo Freseservice som underentreprenør.
– Vi er ferdige med asfaltfresingen der
Killingmo var involvert i våre SVV-kontrakter for i år. Dermed er ikke dette noe problem
for oss. Vi vil bruke andre neste gang til asfaltfresing, siden det er det SVV krever. Og det har vi da relativt god tid til å få på plass, så det skal gå bra, sier daglig leder Stian Brenden.
4. Mesta har veidriftkontrakt Gjøvik-Romerike 2022–2027 for Statens vegvesen, med Killingmo Freseservice som en UE.
– Saken med Killingmo kom overraskende på oss i går. Det er
bare en realitet vi må forholde oss til. Vi jobber med å få på plass en
erstatter nå, sier Hulda Tronstad som er leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Mesta.
5. Svevia Norge er oppført med kontrakten Østerdalen 2020-2025, en kontrakt der Killingmo må fjernes som UE.
– Vi har brukt Killingmo Freseservice som UE
tidligere, men har ikke brukt dem hos oss i år. Beskjeden fra Vegvesenet gjør at vi ikke kommer til å bruke den fremover heller, sier adm. direktør Lars Reitan i Svevia Norge.
6. Vaktmesterkompaniet har den store driftskontrakten Oslo-Gardermoen 2021–2026 med Statens vegvesen, der Killingmo Freseservice er oppført som UE ifølge Vegvesenets oversiktsliste.
AT.no har ikke fått svar fra adm. direktør Hans Jørgen Sundby i dag på vår henvendelse om i hvilket omfang Vaktmesterkompaniet bruker Killingmo per nå i kontrakten, og hvor lett det eventuelt er å få på plass en erstatter innen to uker.
7. Østlandske Vei og Betong skulle benytte Killingmo Freseservice i Oslo nå fremover.
– Vi tar beskjeden fra Statens vegvesen svært alvorlig. Det var tiltenkt at
Killingmo skulle frese på vårt prosjekt i Oslo. Det blir selvfølgelig ikke
aktuelt nå, og vi har allerede fått på plass en annen bedrift som skal frese
asfalt på prosjektet, sier daglig leder Ingemar Bråten.
8. Velde Asfalt har kontrakten Stor-Oslo 2023 med Statens vegvesen. AT.no har foreløpig ikke fått svar på i hvilket omfang Velde bruker Killingmo per nå i kontrakten, og hvor lett det eventuelt er å få på plass en erstatter innen to uker.