Lilleseth Kjetting starter med kjettingpant. Fra venstre: Markedssjef Stine Lilleseth, Ida Gulbrandsen (Klosser Innovasjon) og økonomisjef Ingvild Fuglerud.
Lilleseth Kjetting innfører panteordning på kjetting
Når kjettingen er utslitt, blir de ofte bare stuet bort og glemt selv om mer enn 3/4 av materialet er igjen. Det vil Lilleseth Kjetting endre på ved å innføre en panteordning.
I tillegg jobber de i samarbeid med Klosser Innovasjon, Innovasjon Norge, utdanningsinstitusjonen NBMU og Telenor med forskning og utvikling av en returcontainer som kan gjøre retur enkelt og tilgjengelig.
Bare Lilleseth Kjetting alene leverer tolv tonn med kjettinger daglig i høysesong. I løpet av bedriftens 74 år har de levert i alt 75.000 tonn med kjetting. Hadde du lagt alle kjettingene etter hverandre ville det tilsvart en lengde på rundt 3000 km og Norge på langs, for å sette det litt i perspektiv. Så kommer selvsagt mengden andre kjetting produsenter leverer. Det blir mange tonn med kjettinger.
Når et sett er utslitt, blir det skrap for brukeren. Lilleseth Kjetting ser muligheter, som gjenvinning, fordi kjettinger består av relativt rent stål.
Gir rabatt på nye
I en verden med råvaremangel og høye stålpriser, ønsker de derfor å få samle inn utslitte kjettinger, blant annet ved å plassere containere hos forhandlerne.
Tanken er at man skal kunne levere inn et sett med kjettinger, uavhengig av merke, å få rabatt på et nytt sett med kjettinger fra Lilleseth.
- Lilleseth Kjetting ser at mange i vår bransje henger noe etter i bærekraftsarbeid. Vi har derfor foran denne sesongen lansert en ordning for retur av kjettinger som vil skape en helt ny standard for å sikre gjenvinning av råvare det er knapphet på, skriver Lilleseth i en nyhetsmelding.
Interesse for nye løsninger, forskning og innovasjon
Flere forhandlere har allerede meldt interesse. I første omgang skal returpunktet være i form av en container stasjonert hos forhandlerne rundt om. I starten vil det gis ekstra rabatt på nye kjettinger som du får ved retur av kjetting skje manuelt, men på sikt ser markedssjef Stine Lilleseth for seg en mer automatisert returprosess.
- Det kan være så enkelt som å få en rabattkupong eller en kode tilsendt på telefonen. Per i dag vet vi ikke helt hvor langt vi skal strekke automatikken, men teknologien finnes allerede. Vi er i tett samarbeid med Innovasjon Norge, Klosser Innovasjon og Telenor med utvikling av fremtidens returcontainer. Ved hjelp av riktig bruk av sammensatt teknologi skal vi lage fremtidens returløsning som kan sette en standard for også andre materialer, sier hun.
- Vi har en løpende dialog med både utdanningsinstitutter, Telenor og har fått støtte av Innovasjon Norge. Prosjektet er tatt opp i Klosser innovasjons inkubator som bistår med nettverk mot teknologileverandører og bistår i produktutviklingen. Jeg håper at returordningen kan videreutvikles til å bli en ny standard innen avfallshåndtering.
Etter hvert som ordningen blir videreutviklet vil det også være mulig å utstyre containerne med sensorer som sier ifra når de må tømmes. Det gjenstår noen smådetaljer før ordningen er oppe og går for fullt, men etter planen skal man kunne levere fra seg gamle kjettinger allerede før årets brøytesesong.
Om Lilleseth Kjetting og returprosjektet
Lilleseth Kjetting AS er en 74 år gammel familiedrevet bedrift på Skarnes med 12 ansatte, og en omsetning på ca. 63 mill. kroner i 2021. Selskapet har bærekraft som en integrert del av sin langsiktige strategi.
Målet er å utvikle bærekraftige løsninger gjennom hele verdikjeden, hvor en returmodell på utslitte kjettinger har vært første trinn. For sin første sesong søker de blant sine eksisterende kjettingforhandlere som vil bli de første returpunktene.
Parallelt med dette arbeidet, jobbes det med utvikling av en returcontainer i samarbeid med Innovasjon Norge, Klosser Innovasjon og Telenor.