SKINNER: Manitou Limited Edition kommer kun i 133 eksemplarer, og én av disse havnet hos Linjebygg like utenfor Bergen.

Linjebygg fikk Norges eneste av spesiell Manitou-modell

LIMITED EDITION: Linjebygg AS kjører med en svært sjelden Manitou teleskoplaster på Equinor-anleggene på Kolsnes og Sture utenfor Bergen.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

OVERLEVERING: Innkjøpssjef Stig Roar Digernes (t.v.) i Linjebygg og Hesselberg Maskin salgsansvarlig Kim Gregersen, under overleveringen på Equinor-anleggene på Kolsnes og Sture.

Tidligere i år annonserte Manitou at selskapet totalt ville bygge 133 spesielle teleskoptrucker i modellene MLT 737-130 PS D ST5 S1 og større MLT 741-140 V+ (ST5 S1) for landbruket. Maskinene er i grå lakk med røde og svarte detaljer. De er meget godt «spekket» og i hytta flommer det over av detaljer i skinn og innbydende interiør. Norge ble tildelt én (1) maskin.

Nr. 133

- Vi fikk maskin nr. 133, og jeg var heldig som fikk selge den. Flere av mine kollegaer hadde også kunder på maskinen, sier Hesselberg Maskins Kim Gregersen, salgsansvarlig Vestland og sør for Sunnmøre for Manitou og Bomag.

LITT EKSTRA: Føreren i denne hytta skal ha gode forutsetninger for å trives på jobb.

Linjebygg med hovedkontor i Molde, fikk altså tilslag på maskinen. Den settes i drift på Equinor-anleggene Kolsnes og Sture nord-vest for Bergen. Der skal den i stor grad benyttes til lasting og transport av stillaser og relatert utstyr, men også annet. Linjebygg har en rekke serviceoppdrag på anleggene.

- Vi hadde en Manitou fra før, men dette var en helhetsvurdering selv om vi allerede hadde kjennskap til maskin og leverandør. At det i tillegg er en Limited Edition, kommer som en bonus, men vi gikk ikke etter et samlerobjekt, altså, sier innkjøpssjef Stig Roar Digernes i Linjebygg.

Driftssikkerhet

Driftssikkerhet er hovedprioritet én for Linjebygg. Ofte er mange ansatte helt avhengig av at maskinen leverer det de trenger, og timetelleren løper ekstra fort dersom maskinen skulle svikte.

KAKE: Ingen maskinoverlevering uten en liten kakefest.

- Manitou-maskinen var ikke den billigste på markedet, men den kom best ut etter en helhetsvurdering, sier Digernes.

Linjebygg er eid av det store franske konsernet Altrad, og da denne maskinen ble tilgjengelig, innrømmer Digernes at de måtte trykke på noen ekstra knapper for å sikre seg teleskoplasteren.

- Med et stort konsern så kan innkjøp ta litt tid, med godkjenninger og alt som skal til, men vi måtte forsere dette litt da anledningen dukket opp, sier innkjøpssjefen.

Linjebygg har sikret seg en MLT 737, med følgende detaljer: Vekt på maskin er 7650 kg. Den er 2,38 m høy, 2,39 m bred og 4,97 m lang. 7 meter løftehøyde, og maks løftekapasitet på 3,7 tonn, men 1300 kg med fullt utskyt på teleskopbommen. Motor: Deutz Steg V, 129 hk.

Powered by Labrador CMS