Aarset roste Nye Veiers måte å arbeide med oppgaver som ikke utelukkende handler om høye trafikktall og firefelts veier.
- Nå er Nye Veier i gang i Nord-Norge også. Bare to år etter at de tok over prosjektet, setter de i gang. Det viser tydelig at de prioriterer prosjekter fra hele sin portefølje. De jobber hardt for å finne gode og rimeligere løsninger i alle prosjektene, sa Aarset.
Annonse
Prosjektet, som blant annet omfatter to tunneler knyttet til fjellovergangen som svært ofte er vinterstengt, har en kostnadsramme på snaue to milliarder kroner. Ved stengning må trafikantene i dag kjøre lange omveier via Finland.
- Vinterstengte fjelloverganger er en stor utfordring i Nord-Norge. Derfor er slike veiprosjekter viktige. Det fører til at veien er mer åpen, og vi får færre lange omkjøringer. Da kommer folk og varer fortere fram. Det betyr penger spart, og er viktige for samfunnet, sa Aarset da han inspiserte anlegget på fjellets nordside.
Også ordfører Hilde Nyvoll i Nordreisa kommune understreket betydningen av prosjektet, og berømmet det gode samarbeidet kommunen har hatt med Nye Veier.
Neste uke settes den første salven av i det som skal bli Kvænangsfjelltunnelen. Det er Leonhard Nilsen & Sønner AS (LNS) som er totalentreprenør for prosjektet. Selskapet har hovedkontor i Risøyhavn på Andøya.