Skjermbilde fra kontraktsigneringen via Teams.

LNS har signert E6-kontrakt med Nye Veier

Fredag 2. juli signerte Leonhard Nilsen og Sønner AS (LNS) den endelige kontrakten med Nye Veier i forbindelse med prosjektet E6 Kvænangsfjellet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

LNS ble i vinter valgt som entreprenør av Nye Veier. Partene har siden da gjennomført en prosjektoptimaliseringsfase og det er nå signert en målpriskontrakt på 1,26 milliarder kroner.

- Når Nye Veier signerer kontrakter skjer det etter en grundig og omfattende anskaffelsesprosess. Vi må være sikre på at entreprenørene med sine samarbeidspartnere forstår kompleksiteten i prosjektene og har de riktige fagfolkene med seg, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

- Nytt og lærerikt

- Å jobbe med prosjektoptimalisering på denne måten har vært både nytt og lærerikt for oss. Prosjekt-teamet bestående av LNS og våre partnere i Asplan Viak, Typsa og Otera Traftec har bred og variert erfaring og har samarbeidet godt både internt, og mot Nye Veier og felles mål. Det er et unikt fellestrekk at alle i teamet har erfaring med arbeid i utfordrende miljø i nordområdene, og dette vil vi fortsette å dra nytte av fremover sier prosjektleder i LNS, Sigthor Sigthorsson.

Administrerende direktør i LNS, Jonas Tetlie, er meget fornøyd med endelig kontraktsignering like før ferien:

- Men vi får se hvor mye ferie det faktisk blir når målet er å være inne i fjellet før vinteren kommer, legger han til med et smil.

Prosjektet E6 Kvænangsfjellet

E6 Kvænangsfjellet er en viktig transportåre regionalt og nasjonalt og Norges eneste gjennomgående hovedveiforbindelse mellom Finnmark og resten av Norge

Strekningen mellom Tromsø og Alta går over Kvænangsfjellet som er en værutsatt høyfjellsovergang spesielt på vinteren med rasfare og vind som skaper fokksnø. Veien har sterk stigning og dårlig kurvatur som medfører at større kjøretøyer noen ganger stopper.

Veien må ofte stenges i kortere eller lengre perioder eller benyttes med kolonnekjøring. I fjor vinter var fjellovergangen stengt nesten 80 ganger. Ved stengt vei, må man kjøre via Finland som innebærer en omkjøring på ca. 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid, via E45 og E8.

Strekningen fra Oksfjordhamn til Karvika er på 24 km. Prosjektets arbeidsomfang er til sammen på ca. 13 km.

Prosjektet består blant annet av to tunneler på til sammen ca. 5700 meter, ei kort bru og vei i dagen på til sammen ca. 7630 meter.

Det er planlagt oppstart høsten 2021 og ferdigstillelse høsten 2024

Powered by Labrador CMS