KJEMPEJOBB: Med hjelp fra to beltegående fagverkskraner, en Demag 6800 til høyre og en CC 3800 1 nede i tørrdokken, ble den gigantiske traverskranen til The Italian Sea Group på Marina Di Carrara nordvest i Italia demontert.Claudio Cavalli
Løft på 1050 tonn med Demag-kraner på havna i Italia
TANDEMLØFT: Et landemerke på Marina Di Carrara ved nord-vestkysten i Italia, er nå borte.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Nede på havnen har en gigantisk og 46 meter høy traverskran ruvet ved verftet The Italian Sea Group, men nå måtte kranen vike fordi det er andre planer i havneområdet.
Nøye utvalgt
Nylig ble traverskranen demontert med et tandemløft av dimensjoner, utført av entreprenøren Vernazza Autogru med to Demag beltegående fagverkskraner, CC3800 1 og CC 6800, samt et par ekstra og mindre støttekraner.
Annonse
Entreprenøren sier kranene var nøye valgt ut. Maskinene var sterke nok til å løfte og transportere lasten på over 1000 tonn og mer enn 100 meter, men de er også kompakte nok til å komme seg frem på det relativt begrensede området.
Slik ble de rigget
Kranene ble hentet til oppdraget både med lastebil og med skip, og det tok et par ukers tid å få dem på plass. CC 3800 1-kranen ble montert med en 78 meter lang fagverksbom, 50 tonn med sentral ballast, 165 tonn «superstructure» motvekter og 285 tonn «superlift» motvekter.
På CC 6800-kjempen ble oppsettet som følger: 66 meters fagverksbom, 80 tonn med sentralt plasserte motvekter, 250 tonn «superstructure» motvekter og 400 tonn «superlift» motvekter. Montering av begge kranene tok ti dager for ti montører.
Sto på to nivåer
CC 3800 1 ble plassert i tørrdokken, ni meter lavere enn den største kranen. Dette krevde noen tilpasninger, i likhet med mye annet på anleggsplassen: Hele området der de to kranene skulle jobbe, måtte «vatres opp» og sikres for å legge til rette for en trygg transport med lasten. Rundt CC 3800 1-kranen måtte et område på 100x18 meter tilpasses, mens det for den store var det tilstrekkelig å tilpasse et område på 34x16 meter. Denne sto for det meste stille under jobben, mens CC 3800 1-kranen måtte belte et stykke av gårde for å kunne legge fra seg den lange lasten (traversdrageren).
For å sikre den nevnte drageren som også var den største og mest krevende komponenten, ble slyngeutstyret spesialprodusert for oppdraget. To konstruksjoner under drageren tok det meste av vekten, støttet av en rekke wireslynger og lenker.
Kuttet fra bunnen
Demonteringen ble utført ved at konstruksjonen ble sikret, og deretter ble beinene til traverskranen kuttet fra bunn. Til slutt gjensto traversdrageren. CC 6800-kranen løftet maks 730 tonn med en radius på 16 meter, mens CC 3800 1-kranen løftet maks 320 tonn med radius på 18 meter. Drageren ble svingt og lagt ned i tørrdokken der den etter hvert ble splittet opp.
Hele jobben tok rundt seks uker: To uker til å montere kranene, to uker med selve jobben og to uker med å demontere og kjøre kranene bort igjen. Entreprenøren sier dette var det raskeste som var mulig for en jobb med slike dimensjoner. Det var nemlig ikke bare prosjektet man trengte å forholde seg til, man også øvrig aktivitet på havneområdet.