Hverken adm. direktør Julie Brodtkorb og nestleder Roger Ingebrigtsen hos Arctic-arrangøren Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), la skjul på tidene deres medlemmer er i nå. Krevende, er et godt ord for å beskrive disse.
Endring over natten
- Da krigen brøt ut, forsto vi umiddelbart at dette ville bli stort og at det kom til å endre entreprenørbransjen, sier Ingebrigtsen og trekker paralleller tilbake til 1989 da Sovjetunionen gikk i oppløsning og Berlinmurens fall. Den gang var det en positiv historisk hendelse, mens Russlands invasjon i Ukraina selvfølgelig er en historisk hendelse med negativt fortegn.
Annonse
Med krigen kommer flyktningkrise, energikrise og finanskrise, foruten lidelsene i Ukraina. Og krigen påvirker selv den minste entreprenøren i Norge. Nær sagt natten etter invasjonen kostet veidiesel mer enn det dobbelte og anleggsdiesel nesten det dobbelte.
Ingebrigtsen brukte entreprenøren Larsen Maskin & Transport AS fra Hammerfest som eksempel. Selskapet med 20 ansatte har 120 km brøyterode i sitt område, og nesten over natten jobbet disse gratis for å holde veiene frie for snø som følge av prisøkningene. Eller rettere sagt, de jobbet med tap og måtte gjøre alt de kunne for å holde bedriften flytende. Og de er selvfølgelig langt fra alene. 40.000 mennesker er ansatt i MEF-bedrifter i Norge, og trolig har alle disse merket endringene som har kommet det siste knappe året.
Penger er ikke løsningen
Litt flåsete sagt flommer Norge over av penger, og i sitt innlegg litt senere i konferansen sa finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) at det enkleste ville vært å «skrive ut en sjekk på 50 milliarder kroner» og gitt til nødhjelp. Men dette vil hanikke gjøre, og heller ikke MEF ønsker dette.
- Om Norge bruker mer penger, er det den største faren for norske entreprenører. For da øker renten, og da slutter folk å bygge. Det blir mindre jobb og økte utgifter, sier Ingebrigtsen.
Han sier videre at taktikken til MEF da situasjonen snudde seg på hodet for nesten ett år siden, var å la Vedum og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) være i fred i Oslo, og heller komme seg selv i bilen og reise ut til entreprenørene og ordførerne.
- Vi snakker med dem, og de snakker med Støre og co. Det er vår måte å vise lederskap på, sier Ingebrigtsen.
Kampene
Utover i året har rett nok kontakten mellom MEF og regjeringstoppene tidvis vært ganske tett, og taktikken til MEF ble å ikke be om de store tingene. De ville nemlig blitt avslått på stedet fra en presset regjering som hadde «alle etter seg».
- Men vi måtte få til en byrdefordeling mellom entreprenørene og byggherrene, sier Ingebrigtsen.
Derfor begynte kampen om å få gjort noe med de høye dieselprisene som er den største desidert innsatsfaktoren når det kommer til energi til anleggsmaskiner, og som kommer til å være dette i mange, mange år fremdeles. Et annet slag var å unngå kutt i vedlikeholdet av veiene. Her er det mye jobb for typiske MEF-bedrifter, og MEFs holdning er at det er dyrere å ikke vedlikeholde en vei. Skadene blir så mye større, og dermed dyrere å reparere senere. Ikke minst går det på trafikksikkerhet. Den tredje store saken er den såkalte moms-saken, altså at bedrifter som havner i tvist skal slippe å betale moms. Det betyr at entreprenørbedrifter ikke lenger er pliktig å betale merverdiavgift på omtvistede krav i byggefasen, uten at kravet er avklart. For enkelte entreprenører kunne dette før bety at de måtte ta opp banklån for å betale momsen, uten å vite utfallet av saken, og at de derfor kanskje droppet å gå videre med saker de mener er urimelige for egen del.
Dette fikk de til
Oppsummert så sier Ingebrigtsen at MEF og samarbeidsorganisasjoner i noen tilfeller, klarte å få til:
* Stoppet vedlikehold-kutt
* Stopp ensidige SD-kutt (at «alle» kuttene skulle gå på postene hos Samferdselsdepartementet)
* Innfører diesel-tiltak
* Slutt på at små bedrifter skulle være bank for staten (moms-saken)
I kroner og øre oppsummerer Ingebrigtsen innsatsen i et 780 millioner kroner i økt vedlikehold, 1,3 milliarder i billigere diesel, 100 millioner til MVA og at man fikk fjernet frykten for å bli avskiltet i 2023 ved at man var redd for å ikke kunne være med å regne på jobber.
- Jeg tror vi lyktes bedre ved å be om små ting, fremfor gigantiske ting, sier Ingebrigtsen.
Undersøkelser
Men det er fremdeles mange skyer på himmelen, og Ingebrigtsen sikter til undersøkelser som MEF har gjort mot medlemsbedriftene. Disse viser at forventningene til gode tider blant MEF-entreprenørene er på det laveste nivået i årene 2018-2022, og at oppdragsmengden er den laveste i samme periode. Den siste indeksen Ingebrigtsen viste gikk på ledig kapasitet i disse årene, og den var rekordhøy. Nå skal det sies at disse årene jevnt over har vært gode for bransjen, et faktum som må tas med i beregningen.