Kontrakten gjelder drift av 537 kilometer riksvei på begge sider av Kvænangsfjellet.

Lyser ut drift av riksveiene i Nord-Troms, Alta og Kautokeino

Statens vegvesen inviterer til konkurranse om å drifte og vedlikeholde riksveiene i Nord-Troms, Alta og Kautokeino frem til 2027. I kontrakten settes nye krav til klima og miljø.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Kontrakten omfatter 537 kilometer vei, gjennom Storfjord, Kåfjord, Nordreisa og Kvænangen i Nord-Troms til bommen mot Sennalandet øst for Alta i Finnmark.

I tillegg kommer E45 fra Alta gjennom Kautokeino til riksgrensen mot Finland. 55 av kilometerne er gang- og sykkelvei.

Fra by til høyfjell

- Dette er en interessant kontrakt med varierte utfordringer – fra bytrafikk i Alta til høyfjellsproblematikk over Kvænangsfjellet. Veistandarden varierer også fra ny høystandardvei på E6 vest for Alta til krevende partier som E6 Olderdalen-Langslett samt Kløfta på E45. På selve Kvænangsfjellet blir det store endringer i perioden, når en del av veien skal legges i tunneler, sier ansvarlig for konkurransen, Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen.

Entreprenøren har ansvar for brøyting og løpende vedlikehold av veiene.

Større og lengre kontrakter

Tidligere var området omfattet av fem veikontrakter: Nord-Troms, Langfjorden, Alta, Masi og Kautokeino. Statens vegvesen har valgt å samle alle riksveiene i området i en felles kontrakt. Regionreformen innebærer at fylkeskommunen har ansvaret for kontrakter for drift og vedlikehold på fylkesveiene.

I tillegg til at den nye kontrakten er større i geografisk utstrekning, blir varigheten lengre. Den nye kontrakten gjelder i fem år, og kan forlenges med inntil tre nye år dersom partene er enige om det. I tillegg har Statens vegvesen opsjon på ytterligere ett år.

Kontrakten trer i kraft 1. september 2022.

Nye krav til klima og miljø

Statens vegvesen er pådriver for det grønne skiftet, og har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenøren må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.

Det settes strengere krav til avfallshåndtering, inkludert slam fra tunnel og strøsand fra veien, og entreprenøren belønnes for gjenbruk av skilt.

Fristen for å levere tilbud er 17. mars.

Powered by Labrador CMS