Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport.

Marerittet

Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport har ordet.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Tenk deg selv at brua under deg forsvinner når du kjører over ei stri elv. Dette skjedde med lastebilsjåfør Terje Brenden som kjører for Sigurd og Ola Grimstad AS i Østre Gausdal.

Også en personbil var på brua i det ulykksalige øyeblikket. I en uttalelse til Norges Lastebileier-Forbund (NLF) sier Brenden at han fryktet å dø, og man kan bare spekulere i hva som hadde skjedd med førerne dersom bilene hadde kommet noen sekunder kortere eller lengre ut på brua da den kollapset.

Heldigvis gikk det bra med dem begge, og heldigvis var det ingen skolebarn på brua akkurat da. Ulykken skjedde om morgenen på høstens første skoledag. Det som er uakseptabelt i denne saken, er at en bru som ble åpnet i 2012 kollapser. Eller mer presist, det er uakseptabelt at bruer på norske veier, uavhengig av alder, bryter sammen.

NLF melder at mange yrkessjåfører ikke har lyst til å kjøre over fagverksbruer i tre. I 2016 kjørte Arild Magne Båtberget tømmerlastebilen sin ut på Perkolo bru ved Sjoa.

Brua var av tilsvarende konstruksjon som Tretten bru, fagverks limtre, men kollapset under ham. Han falt åtte meter rett ned og fikk tre brudd i ryggen, men overlevde. Nå er 14 tilsvarende bruer i Norge stengt som følge av at to av 16 altså har kollapset.

Man kan spørre seg om Statens vegvesen og myndighetene burde satt på håndbrekket tidligere. Nå vet man ikke klart hva som er årsaken. Perkolo-brua er konkludert med at kollapset etter en underdimensjonering. Når det gjelder Tretten bru så uttaler tidligere sjefingeniør i Vegdirektoratet, Tormod Dyken, til avisen Gudbrandsdølen Dagningen (GD) at han tror brua kollapset på grunn av måten stål og tre var blandet sammen i konstruksjonen. Han sier dette ikke er gjort andre steder, og kaller det både pinlig, flaut og en skandale at det ikke ble oppdaget. Uttalelsene kom før årsaken til ulykken er funnet.

Havarikommisjonen skal granske kollapsen. Man kan aldri gardere seg helt mot at naturen påvirker infrastruktur. Stein kan komme ned fra fjellet, og flomskader kan oppstå. Det som gjør Tretten-saken ekstra betenkelig, er at brua ble grundig inspisert i fjor, og ble også inspisert i juni i år.

Inntil man vet hva og hvorfor, skal man være var på å dele ut skyld eller å mistenke for slurv. Men det er all grunn til at rutinene må gjennomgås, og at det settes av tilstrekkelig med midler for å kunne avdekke problematiske forhold. Kanskje må mer teknologi benyttes for å overvåke både konstruksjoner og bevegelser i fjell. Da kan man i hvert fall, og forhåpentlig, trykke inn alarmknappen før noen beveger seg ut i et usikkert område.

Klaus Eriksen
Redaktør i Anlegg&Transport, AT.no

Powered by Labrador CMS