MASSEUTTAK: - Enhver entreprenør som ønsker å være størst i sitt distrikt må ha eget masseuttak, sier Frank Eriksen (t.v.), økonomisjef og medeier i Målselv Maskin & Transport AS. Her sammen med daglig leder Erik-Anders Helin ved masseuttaket til selskapet i Sandbakken. Foto: Klaus Eriksen
Masseuttaket er hjertet i Målselv Maskin
SANDBAKKEN, TROMS: Her, midt i kulthaugen, står Målselv Maskin-lederne og slår fast følgende: - Dette er hjertet i bedriften.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Rossvoll-entreprenøren med 66 ansatte, 231 millioner kroner i omsetning og formidable 41 millioner i overskudd (både omsetning og resultat er rekord) i 2020, har ambisjoner om å være den største entreprenøren i sitt område.
- Omsetningen er egentlig ikke så viktig. Vi har alltid vært mye mer opptatt av bunnlinjen enn av topplinjen, sier økonomisjef og medeier Frank Eriksen og legger til at selskapet aldri siden etableringen i 1967 har gått med underskudd! Bedriften har også en stolt tradisjon om at 20% av driftsresultatet over 300.000 kroner skal deles på de ansatte som bonus. I de beste årene kan dette gi et ekstra beløp i 100.000 kroners-klassen for ansatte.
God inntjening
Annonse
Og det er blitt en del gode år i senere tid. Driftsresultatet i 2017, 2018 og 2019 ble ifølge Brønnøysundregisteret 23 millioner, 23 millioner og 32 millioner. Legger man til 41 millioner for 2020, blir det småpene 119 millioner kroner i pluss de fire siste regnskapsårene.
Målselv Maskin & Transport AS som er det fulle navnet, er i dag 70% eid av AF Gruppen og 30% er på tidligere eiere i Eriksen-familien. Frank Eriksen sier at det ikke var noen klare kandidater til å ta bedriften videre i familien, og derfor var det heller ikke så vanskelig valg å selge ut majoriteten av bedriften i 2015.
Men tilbake til kulthaugen i Sandbakken som er ca. 1 mil fra hovedanlegget til Målselv Maskin (som ligger i Rossvoll, Troms).
- Her er det kvalitetsmasser, og dette er hjertet i Målselv Maskin. Vi åpnet anlegget i 1985, og det gir oss klare konkurransefordeler i markedet. Her produserer vi 150.000 tonn i året, fordelt på strøgrus, pukk, veigrus, kult og ja, det som trengs. Skal man ha ambisjoner om å være størst i sitt område, må man ha eget masseuttak, slår Frank Eriksen fast.
Maskinene
Maskininnsatsen i Sandbakken er to Metso-verk, fin- og grovknuser, et Keestrack sorteringsverk, en Volvo 480-graver og hjullasterne Cat 972 og Volvo L220. Rundt 20 millioner kroner har selskapet investert i maskiner til jobben i bruddet, men det er det definitivt verdt!
For det er mange eksempler på at steinbruddet i Sandbakken blir å regne som et knutepunkt for virksomheten til Målselv Maskin. Ett eksempel er av den «langstrakte» sorten. Målselv Maskin har nemlig et pågående stort prosjekt ved Evenes flyplass i Nordland, der deler av jobben består av å bytte ut forurensede masser. Massene må kjøres 17,5 mil(!) til et deponi i Stormoen som ligger rundt halvtimen øst for Sandbakken. På returen tar lastebilene med seg friske masser og får dermed utnyttet bilene. Og godt er det. Transporten til og fra Evenes er på to og en halv time hver vei!
- Det finnes ikke mange deponier for slike masser, og det ble vurdert å sette inn båt. Ulempen er at dette ville krevd omlasting, og det ønsker man å unngå for forurensede masser, sier Frank Eriksen som er glad for at bilene oftest kan utnyttes begge veier.
Utgangspunktet var at det skulle kjøres bort 26.000 tonn masser fra Evenes, men det er allerede klart at det kommer til å bli mer. Målselv Maskin har noen få egne biler til kjøringen, men det meste leies inn fra Harstad Transportsentral som har rundt 25-30 biler i drift på rundreisen Evenes-Stormoen-Sandbakken-Evenes.
Evenes er viktig
Evenes har blitt viktig for Målselv Maskin, og nå er nesten halvparten av de ansatte tilknyttet arbeider ved flyplassen. I tillegg regner entreprenøren sammen med AF på en ny Evenes-jobb i milliardklassen, så det kan fort bli mer om de vinner den. Evenes-jobbene er interessant for Målselv Maskin, fordi selskapet har behov for å finne mer helårsdrift for ansatte og maskiner. En konsekvens av dette behovet, er at selskapets ansatte må basere seg på mer ukependling.
En hovedgrunn til at selskapet ser etter jobber som krever ukependling, er at de ikke tar driftskontrakter. Slik har det ikke alltid vært, for i 1999 vant Målselv Maskin den første funksjonskontrakten som ble lyst ut av Statens vegvesen i Nord-Norge. De tjente penger på kontrakten, og mange av de ansatte og maskinene hadde masse arbeid vinterstid. Etter hvert ble imidlertid prisene i driftskontraktene så skviset at det ikke lot seg gjøre å tjene penger på dem lenger. Selskapet levert tilbud på flere kontrakter, men var ikke nærheten av å vinne dem. De 5-6 siste årene har Målselv Maskin ikke engang regnet på slike jobber. Eriksen sier prisene er lave og kravene blir strengere og strengere, ikke minst til dokumentasjon av alt mulig. I tillegg kreves det stor beredskap over lang tid (ofte 8 måneder i disse områdene), noe som går utover andre muligheter. Løsningen for å få mer helårsdrift i bedriften ble altså å se ut over egen andedam.
Ny daglig leder
Eriksen er brennende engasjert når han snakker om bedriften og anleggsjobbene de er involvert i. I 2014 tok han over som daglig leder, i tillegg til jobben som økonomisjef, for å dekke et behov som oppsto. Ifølge Eriksen var ikke planen at han skulle være daglig leder spesielt lenge, og arbeidsmengden var også i overkant stor ved å ha to så krevende jobber.
For et drøyt år siden var ny daglig leder på plass, Erik-Anders Helin. Han er fra Østlandet, men har bodd i Bardufoss i 35 år og har jobbet for Forsvarsbygg.
- Jeg begynte å tenke at dersom jeg skulle gjøre noe annet, så var det kanskje tiden for å ta det valget. Da Målselv Maskin i 2018 utlyste en stilling som prosjektdirektør, søkte jeg og fikk jobben, sier Helin.
Det ene førte til det andre, men det var kanskje ikke helt tilfeldig at ansettelsen av ny daglig leder fant sted i januar 2020.
- Vi visste veldig godt om Erik, og ville at han skulle søke på jobben som prosjektdirektør. Men det har også vært en lang strategi at vi skulle få inn en ny daglig leder. Jeg er best som økonomisjef, syntes det er morsommere og ville helst fortsette med det. Da så vi heller etter en ny daglig leder som kunne utfylle oss andre, sier Eriksen og kikker over til kollegaen sin.