MOTORBYTTE: Mekanikerne Mats Haugland og Asgeir Børnes fra Agder Gruppen i full gang med å ta ut den defekte motoren og sette inn ny motor på stedet.Foto: Agder Gruppen
Måtte bytte motor på sted der det ikke er tillatt å søle en dråpe olje
Det
pågår for tiden en kraftlinjeutbygging mellom Aurland og Sogndal i Vestland
fylke, 1100 meter over havet. I det som heter Bleia-Storebotnen
landskapsvernområde, er Statnett og Naturoppsynsmannen/NVE involvert for å sikre
at entreprenørene følger alle forskrifter til punkt og prikke.
For i slike totalfredede
områder tillates det nemlig ikke at det glemmes igjen en skrue eller at det
drypper en dråpe olje. Så strengt er det i den norske fjellheimen som omfattes
av Naturmangfoldsloven.
Det trengs likevel maskiner
til kraftlinjeutbygging. Men all ferdsel skal skje så skånsomt som mulig – og
ikke etterlate seg noe spor i den uberørte naturen.
Annonse
For å unngå
belteavtrykk ble derfor to gravemaskiner kjørt inn i området i april – uten å lage avtrykk på
bakken.
Maskinene leies fra Agder
Gruppens avdeling i Bergen, via underselskaper av hovedentreprenøren, som i sin
tur er engasjert av Statnett.
Maskinen falt gjennom isen – motoren havarerte
Så skjer det katastrofale: Maskinføreren
som er innleid av entreprenøren i den ene 8 tonns graveren tror han kjører på
bakken, men kjører i virkeligheten på et islagt vann. Isen gir etter, og
plutselig står gravemaskinen halvveis under vann. Det er heldigvis ikke dypt. Men
på høyt turtall tar motoren inn vann og blir totalskadd.
Havariet skaper naturlig nok
hodebry for alle involverte. I mai settes et stort apparat i gang med
taksering, bestilling av ny motor og planlegging av selve maskinbyttet. Det er
nesten et titalls aktører involvert, alt fra offentlige etater til
forsikringsselskap, entreprenørselskaper – samt Agder Gruppens utleieselskap
Agder Rental.
Mange planleggingsmøter og nøyaktig dokumentasjon
Det er naturlig at Agder
Gruppen som eier maskinen skal foreta motorbyttet. Men risikoen er stor for
miljøforurensning og -avtrykk. Derfor blir det mange planleggingsmøter i
forkant, blant annet med både helikopterpilot og entreprenørene.
Agder Gruppens serviceleder i
Bergen, Anders Flæsland, har koordineringsansvaret.
Alt av verktøy, utstyr og oljer skal
dokumenteres, med datablad, CE-papirer og foto. Det utarbeides en detaljert plan
og det kjøpes inn oljevernsutstyr og annet som trengs for at oljer og diesel
kan pumpes direkte fra maskin til tette beholdere. Alle helikopterløft skal
plasseres på oljetett underlag.
Mekanikere inn med
helikopter
Mekanikerne Mats Haugland og
Asgeir Børnes fra Agder Gruppen flys inn med helikopter, hvor de også har med ny
motor og alt nødvendig utstyr.
Selve motorbyttet blir
unnagjort på tre dager i midten av juni. Mekanikerne bodde på brakkerigg hos
entreprenøren mellom arbeidsøktene.
Ifølge entreprenøren Dalekovod
utførte de to mekanikerne jobben til toppkarakter.
Assisterende prosjektleder
Odd-Ivar Paulsen er full av lovord om mekanikerne fra Agder Gruppens avdeling i
Bergen:
– De to dyktige mekanikerne
Mats Haugland og Asgeir Børnes utførte motorbyttet kun med hjelp av en annen 8-tonns graver for de tunge løftene. De utførte hele operasjonen uten at en dråpe
olje havnet i naturen. Så selv om uhellet var ute ble det ingen type
forurensning til ytre miljø, sier Paulsen i Dalekovod.
Maskinen er nå fullt operativ
igjen.
– Dette viser at vi er i stand
til å ta på oss kompliserte oppdrag. Jeg er stolt over måten de unge
mekanikerne løste oppgaven på, og vår serviceleder Anders Flæsland har gjort en
utmerket jobb med å legge planer og koordinere arbeidet mellom de ulike
instansene. Det har vært nøkkelen til at dette gikk så bra som det gjorde, sier
avdelingsleder for Agder Gruppens avdeling i Berge, Svein Ove Espeland.
Bleia-Storebotnen landskapsvernområde
Ligger i Aurland og Lærdal kommuner i Vestland fylke
Landskapsvernområdet ble opprettet i 2004
Areal: 66 km2
Området ble oppført på Unescos verdensarvliste som en del av Vestnorsk fjordlandskap i 2005.