LOGOEN: Steinar Nord på møterommet hvor den patentbeskyttede og talende firmalogen på en enkel måte beskriver Nord-Krans fokusområder: Kran og bilpåbygg. Faren Erik tegnet selv logoen.

Med Fassi i hjerterota

JUBILEUM: Om noen måneder runder Nord-Kran AS 40 år, men daglig leder Steinar Nord (53) tør ikke si om det blir markering i år, eller utsettelse til neste år.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

At det er viktig å få med seg hyggelige markeringer, både for de ansatte og for leverandører man har et nært forhold til, selv om man for tiden er preget av covid-19 spøkelse, er Nord ikke i tvil om. Og på leverandørsiden tenker han spesielt på kranprodusenten Fassi, det italienske selskapet Nord-Kran AS har hatt et nært og spesielt forhold til helt fra starten av. I anlegget i Industriveien på Hagan i Nittedal har også Fassi-logoen fått sin plass på fasaden.

VERKSTEDET: I 17 år har Tore Mork (59) arbeidet med kranpåbygg hos Nord-Kran, og produktet han nå skreddersyr skal utstyres med en 30 tm Fassi.

Samme filosofi

- Helt fra min far, Erik Nord, etablerte Nord-Kran AS på «kjøkkenbordet» i 1971, har Fassi kraner vært med. Kranene har hatt en nøkkelrolle som hovedprodukt i påbyggerbedriften vår. Den daværende lille kranprodusenten i Bergamo i Italia, er i likhet med Nord-Kran en ren familiebedrift. Begge er bygd opp med vekt på de samme verdiene, levering av kvalitet og lytte til kundenes ønsker. – Vi er kundetilpasset og vi skrur fortsatt sammen og bygger opp påbygget slik kunden vil ha det, poengterer Nord.

I dag har Fassi-konsernet i Italia vokst til et stort selskap med et verdensomspennende nettverk, men de nære båndene som ble skapt mellom Steinars far Erik og Franco Fassi holder seg. Sønnen Giovanni Fassi leder nå bedriften etter at faren døde i 2019, mens Steinar Nord overtok som daglig leder flere år før faren Erik døde i 2017.

SKREDDERSYDD: Bygget er lang og smalt med mange kjøreporter rett inn på verkstedet, skreddersydd for kran og påbyggsvirksomheten.

Nyanlegget i Hagan

Allerede i 2017 kjøpte Nord-Kran bygget i Hagan, men fortsatte virksomheten i anlegget på Grorud. Da leieforholdet i dette anlegget som har vært Nord-Krans faste tilholdssted i over 25 år, føltes noe usikkert, ble beslutningen tatt om å flytte til Hagan. Bygget der var leid ut de to første årene etter kjøpet.

Etter rehabilitering og tilpasning til egen drift, flyttet Nord-Kran til Industriveien 5 på Skytta industriområde i 2020. Der disponerer selskapet 2400 m2 under tak, nå skreddersydd for Nord-Kran. I tillegg er det stor uteplass for parkering og plassering av lastebiler som skal repareres, ha service eller nye kraner montert. – Det ble som en ny verden da vi kunne flytte inn i nytt anlegg, medgir Steinar Nord.

MODERNE: Møtelokalene er spesialinnredet for å tilpasses virksomheten i selskapet.

Etter at covid-19 slo til er tilgangen til nyanlegget lukket. Nykommere og besøkende slippes nå inn kun etter å ringe på og registering. Med et stort ukentlig innrykk av utenlandske sjåfører med varer og lokale kunder, har man sikret seg best mulig.

- Vanligvis er det kommet vare- og deletransport med bil fra Italia og Europa hver uke, men etter at fabrikken og Bergamo-området ble helt nedstengt en måned i fjor, la også vår faste transportør om transporten. Nå pakkes Fassi-kraner og deler hver uke i en container, og denne sendes med tog til Kiel, fraktes videre med båt til Oslo, hentes og fraktes videre med bil til anlegget vårt, forklarer Nord.

Produksjon og service

Det lange og nye bygget til Nord-Kran er innredet med produksjonslokaler og lager nede, og administrasjons- og møtelokaler i 2. etasje.

Med 6 kjøreporter kommer man direkte inn i produksjonslokalene som er organisert i to avdelinger: Nye påbygg og reparasjon. Enkel adkomst, enkel tilgang til det man trenger på hver plass, har tydeligvis preget innredningen. Et 10-talls lastebiler eller nybygginger sto på rad og rekke under besøket.

- Hvordan har covid-19 påvirket aktiviteten i bedriften, Nord?

SERVICE: Transportør Ingvar Alfsen fra Nord-Odal dukket opp hos Nord-Kran for å få hjelp til å rette på et kranfeste som hadde hengt seg opp.

- Vi er 16 ansatte, og alle har vært i jobb hele tiden. Ei heller har vi hatt behov for justeringer i bemanningen. Et resultat av at mange i landet ellers er permittert og sitter hjemme, er at disse bruker mye tid til å oppgradere egne hjem. For byggevarehusene har nok dette ført til stort trykk etter leveranser, og dette igjen har vi merket på etterspørselen av nye moderne bilpåbygg. Vi er så heldig at Fassis kranprogram i dag omfatter størrelser fra 1-215 tonnmeter. Tradisjonelt har Nord-Kran riktignok alltid hatt et solid innslag av de største Fassi lastebilkranmodellene, men vi leverer også mindre kraner.

- Nyheter for øvrig?

- Vi har nå også fått italienske Jekko på programmet, et selskap som eies av Fassis største forhandler i Italia. Vi ser på kranene som går inn i vårt program, for transportselskap vi har som fokusområde. Det andre som gleder oss er at Fassi nå vil komme med hybridkraner med egne batteripakker. I vår miljøfokuserte verden betyr det at bilmotoren ikke behøver å gå mens kranen gjør løftejobben, sier Steinar Nord.

Powered by Labrador CMS