I dag ruller de første Mesta-ID.Buzzene ut på veien, og i løpet av den neste tiden blir stadig flere elektriske varebiler gjort klare for Mesta. Totalt 60 elektriske av denne typen skal i løpet av våren ut over hele Norge der Mesta har oppdrag.
- Vi har som mål å tenke bærekraft i alt vi gjør. Et av våre viktigste fokusområder er å redusere utslippene våre, og det er vi i full gang med når vi gjør dette store kjøpet, sier konsernsjef i Mesta, Marianne Bergmann Røren.
Skal redusere utslipp
Annonse
Varebilene står for 20 prosent av utslippene i Mesta. I dag har Mesta ca. 1000 varebiler i sin bilpark. Ikke alle av dem kan erstattes av elektriske utgaver nå, ifølge Mesta, men andelen elektrisk i Mesta øker raskt.
- Vi skal skifte ut store deler av varebilparken og så langt det er mulig skal det kjøpes inn elektriske varebiler, sier maskinsjef i Mesta, Tore Ødegård.
Han mener at dagens elektriske varebiler i mange sammenhenger er fullgode erstattere av fossilbiler.
Mesta har siden 2017 hatt elektriske varebiler i bruk, men de nye varebilene med vesentlig lengre rekkevidde gjør dem mer egnet til de oppgavene Mesta utfører langs veiene.
Disse bilene har et batteri på 77 kWt som har 418 km oppgitt rekkevidde fra produsent (WLTP).
- Disse varebilene skal kjøres 30.000 kilometer årlig, og for de aller fleste oppgaver vil dette være tilstrekkelig rekkevidde, sier Tore Ødegård.
Innredning og lysutstyr er levert av Etac Bil AS.
Snart firehjulstrekkere
Varebilen VW ID. Buzz Cargo leveres nå med bakhjulstrekk. Senere i år vil det være mulig å bestille firehjulstrekk av denne typen.
- Vi kunne ikke vente på firehjulstrekkere for vi ville teste ut dette nå, men vi kjøper firehjulstrekkerne når de er tilgjengelige i markedet. Og vi ser fortløpende på andre varebiler som også kan levere etter våre krav, sier Tore Ødegård i Mesta.