Ytre Nordmøre-kontrakten: Egil Halås, prosjektleder i Mesta (til venstre) sammen med byggeleder Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleder i Mesta.

Mesta og Veidekke er i gang med kontraktene

Mesta og Veidekke skal de neste fem årene drifte og vedlikeholde fylkesveiene på Nordmøre.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Begge entreprenørene er i gang med sine kontrakter for Møre og Romsdal fylkeskommune. Kontraktene har en samlet verdi på 638 millioner kroner.

Kontraktene gjelder disse hovedprosessene: Tunneler, vedlikehold av drens- og avløpsanlegg, veidekke, renhold og grønt, bru og kai, vinterdrift, styring og administrasjon.

Kontraktene som er tildelt:

  • 1509 Ytre Nordmøre: Mesta skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 479 kilometer vei og 13 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 352 millioner kroner.
  • 1507 Indre Nordmøre: Veidekke skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 444 kilometer fylkesvei og 12 kilometer gang og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 286 millioner kroner.
Indre Nordmøre-kontrakten: Leif Ivar Ansnes (til venstre), kontraktsleder Veidekke og Kjetil Okkenhaug, byggeleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Møre og Romsdal fylkeskommune har ambisjon om å være miljøfylke nummer ett, og i anbudskonkurransene for de to driftskontraktene er det fokus på miljøkrav:

  • Rapportering på klimagassutslipp
  • Euro 6-utslippskrav for kjøretøy
  • Steg IV for anleggsmaskiner i vinterdriften
  • Ved kantslått skal det tas hensyn til pollinerende insekter, truede arter og tilliggende matjord
  • Brøytestrekninger med krav til kjøretøy er utarbeidet av byggherre
  • Det brukes «salt med nyere metoder» som skal gi redusert forbruk.

Det er innført en belønningsordning for innovasjon og ny teknologi i kontraktsperioden.

Powered by Labrador CMS