Mesta har vunnet den femårige veidriftskontrakten Gjøvik-Romerike som har spesielt fokus på klima, miljø og seriøst arbeidsliv.

Mesta signerte kontrakt for veidrift

I konkurransen om Gjøvik-Romerike-kontrakten var Mesta best på arbeidsvilkår, CO₂-reduksjon, beredskap og lavest på pris.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Gjøvik-Romerike-kontrakten er Norges første veidriftkontrakt der arbeidsvilkår og reduksjon i klimagassutslipp var avgjørende i tildelingen.

- Mesta har med sitt ambisiøse tilbud vist at bransjen har både kompetanse og vilje til å levere på våre krav om reduksjon i klimagassutslipp, best mulige arbeidsvilkår og høy beredskap, sa veidirektør Ingrid Dahl Hovland i forbindelse med kontraktsigneringen.

Med Gjøvik-Romerike-kontrakten har Mesta forpliktet seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår for egne ansatte og underentreprenører. De har lovet å kutte CO₂-utslippene med 29 prosent fra første år, og opp til 40 prosent i siste år. I tillegg vil de levere en utrykningstid ved hendelser som er 30 prosent bedre enn kravene i kontrakten.

I konkurransen om å få drifte riksveiene i Gjøvik-området og på Romerike, talte pris kun 30 prosent mens andre kriterier som CO₂-reduksjon, arbeidsvilkår, kompetanse og beredskap til sammen talte 70 prosent.

Stolt entreprenør

- Vi i Mesta er stolte over å ha nådd til topps i denne konkurransen som hadde flere avgjørende parametere enn bare pris, sier konserndirektør Drift og vedlikehold, Kristin Folge.

Hun synes det er gledelig at det nå lyses ut kontrakter som har fokus på klima, miljø, seriøst arbeidsliv og, ikke minst, kvalitet.

- Vi gleder oss til å komme i gang med arbeidet, sier hun.

Femårig kontrakt

Kontrakt Gjøvik-Romerike 2022-2027 omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen-Kolomoen, rv. 4 Mjøsbrua-Gjelleråsen, E16 Kongsvinger-Kløfta og E16 Gardermoen-Jevnaker, totalt 445 km.

Kontrakten trer i kraft 1. september 2022 og varer i fem år, med mulighet for inntil tre års forlengelse.

Powered by Labrador CMS