Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Ivarssons i Metsjö lanserer nå en ny terminalvogn med regulerbar lastehøyde, for anlegg med behov for lasting fra bakkenivå og opp til et lastenivå på 1,4 meter over bakkenivå.
Nyttelasten på vogna er sju tonn (produsenten operer med flere nyttelast-tall), og lastevolumet er på 32 kubikkmeter. Vogna kan brukes på lastebrygger både rett bak og til venstre og høyre ved hjelp av fellbare lemmer på det 2,35 meter brede planet.
De fellbare sidelemmene er bygget av stål med høy styrke for att klare belastning fra tunge trucker, samtidig som lemmene er lette å løfte takket være gassdempere.
Annonse
- Mange av våre industriområder har anlegg med varierende lastehøyder. Nå har vi utviklet en terminalvogn som enkelt og smidig muliggjør transporter mellom ulike lastehøyder og anlegg. Vogna kan bygges slik at den kan brukes på offentlig vei. Teknikken for å heve og senke lasteplanet, er en videreutvikling av dyrevognserie Metamove, der vi har erfaring med tunge laster som skal flyttes vertikalt, sier adm. direktør Anders Ivarsson hos Ivarssons i Metsjö AB.
Den nye tilhengeren kan trekkes av ulike kjøretøy, som truck, lastemaskin og traktor.
Fjernstyring og automatisk novellering
Den nye vogna manøvreres med fjernstyring. Når den heves eller senkes, vil den uansett helle svakt fremover slik at usikret last ikke skal trille ut av den.
Når vogna har nådd ønsket lastehøyde, nivellerer den seg automatisk til horisontal lasteposisjon. Dersom man ønsker å justere lastehøyden, kan man også gjøre det med brytere på planet.
Spesifikasjoner
Vogna har gummibeskyttere bak, for enklere rygging mot lastebrygge og pleksiglass i front for god oversikt. Vogna er utstyrt med intern og ekstern arbeidsbelysning samt ekstra lykt. Den har brems på alle hjul.
Lasteplassen er L: 7,5 x B: 1,8 x H: 2,4 meter, med rette sider og festepunkter i taket. Egenvekten er 4,8 tonn.
Ivarssons i Metsjö
Ivarssons i Metsjö AB har komplett produksjon i sin fabrikk i Metsjö. Selskapet er i dag Skandinavias største produsent av tilhengere til traktor, ifølge eget utsagn.
Bedriften har bygget tilhengere siden 1958, da brødrene Ivarsson begynte med å bygge om et lastebilschassis til landbrukstilhenger.