NY SERIE: Nye Lokotrack-maskiner på rekke og rad i bruddet.

Metso Outotec utvikler full elektrisk serie

LOKOTRACK: Metso Outotec kommer med en helt ny serie beltegående Lokotrack knuse- og sikteverk.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den finske produsenten slapp nyheten like før påsken. Serien blir bygget på en helt ny plattform som Metso Outotec har utviklet ved utviklingssenteret til fabrikken i Tampere siden 2020, og som har kostet rundt 20 millioner euro (ca. 200 millioner kroner) å utvikle.

Felles plattform

I en pressemelding skriver selskapet at plattformen er ferdig, og at de nå er over i designfasen for de første produktene. Selskapet omtaler selv produktene som noe som vil transformere pukk- og grusindustrien, og knuseverk og sikteverk til denne industrien. Det påpekes også at den nye elektriske serien kommer som et ledd i å nå maks 1,5 grader temperaturøkning i verden.

- Den neste generasjonen til Lokotrack vil komme til nytte for kunder som trenger diesel-elektrisk utstyr som er enkelt å benytte, sier Senior Vice President Renaud Lapointe i divisjonen for pukk og grus.

To kilder

Han påpeker videre at det blir mulig å kjøre maskinene elektrisk, enten med strøm fra et eksternt aggregat eller ved å plugge til ledning fra strømnettet.

LANSERER: Modellen Lokotrack LT220GP.

Den nye plattformen skal være bygget for å enkelt kunne bygge produkter og løsninger, samt at man kan gå ned på antall nødvendige komponenter.

- Ved å ha en felles arkitektur på hele serien, tillater skalerbare løsninger som sømløst kan kombineres og benyttes på nytt for ulike applikasjoner og kapasiteter. Harmonisert design og avanserte digitale løsninger vil gi oss et godt utgangspunkt for å kunne supportere kundene gjennom hele livssyklusen til utstyret, sier Lokotrack-direktør Jarmo Vuorenpää.

Litt historie

Vi tillater oss litt historie også fra Lokotracks liv. Konseptet med knuseverk og sikteverk montert på belteunderstell, ble utviklet i Finland i 1985, melder Metso Outotec. Hovedgrunnen til utviklingen var å redusere kostnader og energiforbruk. Med de nye maskinene kunne man flyttet maskinen til massene som skulle knuses eller siktes, og dermed redusere transport betydelig i de fleste tilfellene. De siste 35 årene er det solgt tusenvis av verk, melder produsenten uten å spesifisere antallet ytterligere.

Powered by Labrador CMS