KLART: Irene Måsøval, etatsdirektør i Fornebubanen og Jon Wefald, konserndirektør i Hent AS signerer kontrakten for de to nye- T-banestasjonene på Fornebu.

Milliardkontrakt på Fornebu er signert

Avtalen er signert og det er klart for oppstart til bygging av to T-banestasjoner.

Publisert

Fornebubanen har signert kontrakten med Hent AS for oppføring av stasjonene Fornebuporten og Flytårnet. Kontrakten har en estimert verdi på 1,67 milliarder kroner, og er den første rene stasjonskontrakten på Fornebubanen.

- Det blir spennende å gå i gang med den første rene stasjonskontrakten. Dette markerer en ny fase i utbyggingen av Fornebubanen. Vi ser frem til å realisere visjonen om en moderne og effektiv transportløsning for Stor-Oslo hvor stasjonene utgjør synlige og viktige elementer i T-banesystemet.

Først ut

Stasjonene på Fornebu er først ut, og vi er i rute med tanke på fremdrift og ferdigstillelse av Fornebubanen i 2029. Hent leverte det beste tilbudet basert på pris, miljø og kvalitet, og vi ser frem til givende samhandling med et godt team, sier direktør Irene Måsøval i Fornebubanen.

FLYTÅRNET: Slik vil den ene av to adkomster til Flytårnet T-banestasjon se ut. Her ser vi T-banestasjonen fra Telenor.

- Det er en viktig milepel for Hent å bli valgt til å bygge Fornebuporten og Flytårnet stasjoner. Vi har jobbet lenge med dette prosjektet, og gleder oss til å komme i gang med det vi vet blir en stor utfordring med tanke på planarbeid og operativ gjennomføring. Ikke minst kombinasjonen av komplekse betongkonstruksjoner, strenge kvalitetskrav og ambisiøse miljøkrav. Slike byggeprosjekter i grensesnittet mot anleggsprosjekter har vi også god erfaring med fra tidligere, sier Hents konserndirektør for kalkulasjon og innkjøp Jon Wefald.

Dette skal bygges

Oppdraget innebærer å bygge to T-banestasjoner langs traseen på Fornebu, og består av betong- og plattformarbeid og adkomstbygg, tekniske installasjoner som rulletrapper, heiser og tekniske rom. Noe utomhusarbeider og grøntanlegg er også inkludert i kontrakten. Svein Erik Bakke fra Fornebubanen vil være prosjektleder for byggingen av disse stasjonene.

Arbeider er planlagt å starte i september 2024 og stasjonene vil ferdigstilles i 2027.

Flytårnet stasjon

• Plattformens størrelse 12 x 116 m

• Antall oppganger til terreng 3

• Plattformens dybde under terreng 23 m

• Antall heiser fra plattform 5

• Antall rulletrapper fra plattform 3

• Antall kubikk betong: 9 700 m3

• Arkitekter:

• Mestres Wåge Arkitekter AS, Oslo-Barcelona

• Imago-Atelier de Arquitectura Engharia Lda

• Josè Gigante – Arquitecto Lda

Fornebuporten stasjon

• Plattformens størrelse 116 x 12 m

• Antall oppganger til terreng 2

• Plattformens dybde under terreng 25 m

• Antall heiser fra plattform 4

• Antall rulletrapper fra plattform 3

• Antall kubikk betong: 10 000 m3

• Arkitekter:

• Zaha Hadid Architects, London

• A-lab, Oslo

Powered by Labrador CMS