AVTALE: Prosjektdirektør Eirik Harding Hansen (t.v.) og daglig leder Pål Ligård i Gjermundshaug Anlegg, signerte denne uken avtalen om utbygging i Stange sentrum. Dette er del av InterCity-prosjektet mellom Hamar og Oslo. Foto: Magnus Line/Bane Nor
Milliardkontrakt til Gjermundshaug
Gjermundshaug Anlegg har fått ny kontrakt som bikker milliarden!
Entreprenøren har inngått avtale med Bane Nor om bygging av nytt
dobbeltspor gjennom Stange sentrum og ombygging av Stange stasjon. Arbeidene
starter allerede i august.
Kontrakten er organisert som en utførelsesentreprise og er
den fjerde store kontrakten i InterCity-prosjektet Kleverud-Sørli-Åkersvika,
som innebærer 30 km med nytt dobbeltspor gjennom Stange kommune.
Dette skal gjøres
Annonse
Entreprisen består blant annet av 1,8 km dobbeltspor sør for
Stange stasjon, jernbanetekniske installasjoner, støyskjermer og teknisk hus.
Stange stasjon blir bygget om for å bli et velfungerende knutepunkt med ny
pendlerparkering, plattformtak, heiser og gang- og sykkelveier. Kontrakten har
en verdi på 1,1 milliarder kroner.
Arbeidet omfatter også nytt vann- og avløpsanlegg, ny
bussterminal og veiomlegginger. Kontrakten skal også ivareta gang- og
sykkeltrafikk i anleggsperioden, og tilgang og passasje gjennom
stasjonsområdet.
Utfordrende oppdrag
− Bane Nor har en stor og viktig oppgave med å rulle ut
morgendagens toppmoderne infrastruktur slik at flere kan reise og frakte gods
på vår utslippsfrie jernbane. Å få inn rett kvalitet og kompetanse i markedet
til å løse dette oppdraget, er avgjørende for oss. I tillegg har det vært
viktig å finne løsninger som minimerer utslipp og ivaretar lokalbefolkningen i
byggeperioden, sier Eirik Harding Hansen, prosjektdirektør for megaprosjekter i
Bane Nor.
Arbeidene i entreprisen omfatter også utskifting av
eksisterende underbygning i dagens Dovrebane, samtidig som kommunale veier og
fylkesveier med tilhørende konstruksjoner skal ombygges. Det skal også bli ny
gang- og sykkelvei, i tillegg til en omorganisering av kollektivknutepunktet i
Stange sentrum.
En av utfordringene med oppdraget er at det under hele
byggeperioden vil være togtrafikk på nærliggende skinnegang. I tillegg skal
tilgang og passasje gjennom stasjonsområdet opprettholdes parallelt med
anleggsarbeidet.
Effektivt knutepunkt
Dobbeltspor i Stange
• Utbyggingen av jernbanen gjennom Stange kommune, fra Kleverud i sør til Åkersvika i nord, består av nesten 30 km nytt dobbeltspor. Hensikten med prosjektet er å korte ned reisetiden og sørge for at det kan gå syv person- og godstog i timen i begge retninger mellom Hamar og Oslo.
• Dobbeltsporet er tilrettelagt for at togene skal kunne kjøre i opptil 250 km i timen.
• Mellom Kleverud og Espa kommer en ny jernbanetunnel på 3,1 km. Deretter går traseen videre over Tangenvika på en jernbanebru på over 1 km.
• Dobbeltsporet fortsetter over Tangenhalvøya hvor det skal det bygges et helt nytt stasjonsområde nordvest for dagens Tangen stasjon.
• Nord i kommunen legger Bane Nor traseen delvis langs nåværende jernbanespor, men også i nytt terreng. Stange stasjon blir bygget om og vil fremstå som ny.
− Vi er glade for å være delaktig i å utvikle Norges nye
jernbane. Nye Stange stasjon skal være et effektivt knutepunkt med korte
avstander og tydelig informasjon. Sentralt for oss er at endelig utforming av
stasjonen skal gi gode og trygge løsninger for gående og syklende i Stange
sentrum. Vår erfaring og tekniske
løsninger vil også bidra til å redusere utslipp og belastning for omgivelser og
miljø.
− Tilliten fra Bane Nor er nok en bekreftelse på at vi er på
riktig vei og utvikler oss videre i jernbanesegmentet. Omfanget av kontrakten
trygger arbeidsplasser i flere år fremover og muliggjør videre utvikling og
vekst, sier daglig leder Pål Ligård i Gjermundshaug Anlegg.
Anskaffelsen er gjennomført som konkurransepreget dialog,
der aktørene har benyttet muligheten til å bruke egen kompetanse og erfaring
for å finne de beste løsningene. Gjermundshaug Anlegg har dermed også kunnet
planlegge utstyrsbehov og gjennomføring.
– Vi har ønsket å legge til rette for en konkurranse som i
størst mulig grad benytter markedets kompetanse og kapasitet. Vår erfaring er
at tidlig involvering av entreprenørene gir best grunnlag for å bruke deres
ressurser, redusere byggekostnadene og få ned klima- og miljøavtrykk, sier
Harding Hansen.
Gjermundshaug Anlegg er også underentreprenør med ansvar for
grunnarbeid i byggingen av Tangenvika jernbanebru, som er på over én kilometer
og en viktig del av InterCity-prosjektet i Stange.