NY E6: Illustrasjonen viser ny E6 nordover forbi Vingrom, med Mjøsa på høyre side av veien.

Multimilliard-kontrakt for AF

OPPTUR: AF Gruppen skal bygge 23 km firefelts motorvei langs Mjøsa.

Publisert Sist oppdatert

Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakten med totalramme på 6,35 milliarder kroner for bygging av E6 Roterud – Storhove. Norconult er rådgiver for AF i prosjektet.

- Kontraktsigneringen er en betydningsfull milepæl for alle som har arbeidet for og sett frem til dette viktige samferdselsprosjektet. Veiprosjektene Nye Veier leverer til samfunnet gir vesentlig bedre trafikksikkerhet, god og forutsigbar fremkommelighet og redusert reisetid. Utbyggingen av E6 Roterud – Storhove er det femte store veiprosjektet som realiseres av Nye Veier i Mjøsregionen, og vi er godt i gang med planleggingen av de neste, sier adm. direktør Anette Aanesland i Nye Veier.

Kontrakten omfatter bygging av 23 kilometer firefelts motorvei fra Roterud nord for Biri i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer kommune. Veien får fartsgrense på 110 km/t og det skal blant annet bygges en 4,2 kilometer lang tunnel forbi Lillehammer, ny bru over Lågen og tre kryss.

Stort og komplekst

Fra Roterud, der dagens forbikjøringsstrekning slutter, skal dagens E6 gjenbrukes og utvides med to nye felt. Krysset på Vingrom flyttes noen hundre meter nordover. Dette frigjør plass i Vingrom sentrum og gir mer areal til friluftsområdet ved Mjøsa. I Øyresvika skal det bygges av- og påkjøring til og fra Lillehammer og her starter også den 4,2 kilometer lange tunnelen som skal gå på vestsiden av Lågen opp til Trosset gård. Ved Trosset skal det bygges ny bru over Lågen, hvor veien går videre inn til det nye krysset som skal bygges på Storhove.

- Prosjektet er svært omfattende og komplisert, og det er mye som skal bygges. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi jobbet godt for å modne prosjektet. E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og videre utbygging vil bidra til å binde Norge tettere sammen. Erfaringsmessig vet vi at våre utbyggingsprosjekter skaper nye arbeidsmuligheter for lokale og regionale aktører i bygg- og anleggsbransjen. Omtrent hver tredje krone blir igjen i regionen gjennom leveranser av tjenester, utstyr og materiell. I tillegg til leveranser til entreprenørene, bidrar også lokale innkjøp som anleggsfolkene gjør mens de bor i området til økt verdiskaping, sier utbyggingsdirektør Espen Almlid.

Grundig og omfattende

Det er gjennomført en svært grundig og omfattende samhandlingsprosess med AF Gruppen og Norconsult i forkant av kontraktsigneringen for å forbedre veiprosjektet, og bidra til en mer skånsom utbygging med redusert klimaavtrykk.

Visste du at?

Den nye E6 Roterud – Storhove er en del av den helhetlige utbyggingen av ny E6 mellom Moelv og Øyer. Ny E6 vil gi bedre trafikksikkerhet og fremkommelighet, og er viktig for trafikanter, næringsliv og beredskap.

E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og dagens tofeltsvei langs Mjøsa er ikke egnet for dagens og fremtidens trafikkmengde. Den har fysisk midtdeler på deler av strekningen, noe som svekker beredskapen, og der det ikke er midtdeler er det betydelige trafikksikkerhetsutfordringer. Nå skal det bygges en sikker firefelts motorvei som vil eliminere møteulykker og gjøre reisen mer effektiv.

- I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom en svært sårbar del av Lågendeltaet naturreservat. I tillegg gir dagens vei en del støy og ulemper til de som bor nært veien. Når prosjektet er ferdigstilt, vil en betydelig strekning av dagens E6 langs naturreservatet legges i en 4,2 km lang tunnel. Vingnestunnelen vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i Lillehammer skjermes fra trafikkstøy, sier Almlid.

Bruken av fremskyvningsbru over Lågen vil også bidra til redusert byggeaktivitet i tilknytning til naturreservatet. Etter at fundamenter er etablert, vil brudekket bygges på land, og deretter skyves ut over elva. En fordel med denne typen bro er at byggingen i større grad kan tilpasses tidspunkter som hensyntar naturmangfoldet, og mer av arbeidet kan gjøres utenfor selve elva og i større avstand fra reservatet.

Satser på Innlandet

Nye Veier har hatt omfattende byggeaktivitet på E6 i Innlandet, og dette arbeidet vil fortsette, understreker Aanesland.

- Vi har allerede fullført byggingen av 43 kilometer med ny E6 fra Kolomoen til Moelv, og arbeidet nord for Lillehammer er godt i gang. Nå skal vi raskt starte utbyggingen fra Biri til Lillehammer. Vår plan er å fortsette den helhetlige utbyggingen av trafikksikre veier i Mjøsregionen videre nordover fra Moelv. Det satses på Innlandet, sier Anette Aanesland avslutningsvis.

Totalrammen for utbyggingskontrakten er på 6,35 milliarder kroner, eks mva. Anleggsarbeidet vil startes opp i løpet av kort tid. Veien skal åpnes i løpet av sommeren 2030.

HER SKLA DET BYGGES: Strekningskart for E6 Roterud-Storhove.
Powered by Labrador CMS