Nye Veier og AF Gruppen har signert kontrakten med totalramme
på 6,35 milliarder kroner for bygging av E6 Roterud – Storhove. Norconult er
rådgiver for AF i prosjektet.
- Kontraktsigneringen er en betydningsfull milepæl for alle
som har arbeidet for og sett frem til dette viktige samferdselsprosjektet.
Veiprosjektene Nye Veier leverer til samfunnet gir vesentlig bedre
trafikksikkerhet, god og forutsigbar fremkommelighet og redusert reisetid.
Utbyggingen av E6 Roterud – Storhove er det femte store veiprosjektet som
realiseres av Nye Veier i Mjøsregionen, og vi er godt i gang med planleggingen
av de neste, sier adm. direktør Anette Aanesland i Nye Veier.
Kontrakten omfatter bygging av 23 kilometer firefelts
motorvei fra Roterud nord for Biri i Gjøvik kommune til Storhove i Lillehammer
kommune. Veien får fartsgrense på 110 km/t og det skal blant annet bygges en
4,2 kilometer lang tunnel forbi Lillehammer, ny bru over Lågen og tre
kryss.
Annonse
Stort og komplekst
Fra Roterud, der dagens forbikjøringsstrekning slutter, skal
dagens E6 gjenbrukes og utvides med to nye felt. Krysset på Vingrom flyttes
noen hundre meter nordover. Dette frigjør plass i Vingrom sentrum og gir mer
areal til friluftsområdet ved Mjøsa. I Øyresvika skal det bygges av- og
påkjøring til og fra Lillehammer og her starter også den 4,2 kilometer lange
tunnelen som skal gå på vestsiden av Lågen opp til Trosset gård. Ved Trosset
skal det bygges ny bru over Lågen, hvor veien går videre inn til det nye
krysset som skal bygges på Storhove.
- Prosjektet er svært omfattende og komplisert, og det er
mye som skal bygges. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi jobbet godt for
å modne prosjektet. E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og videre utbygging
vil bidra til å binde Norge tettere sammen. Erfaringsmessig vet vi at våre
utbyggingsprosjekter skaper nye arbeidsmuligheter for lokale og regionale
aktører i bygg- og anleggsbransjen. Omtrent hver tredje krone blir igjen i
regionen gjennom leveranser av tjenester, utstyr og materiell. I tillegg til
leveranser til entreprenørene, bidrar også lokale innkjøp som anleggsfolkene
gjør mens de bor i området til økt verdiskaping, sier utbyggingsdirektør Espen
Almlid.
Grundig og omfattende
Det er gjennomført en svært grundig og omfattende
samhandlingsprosess med AF Gruppen og Norconsult i forkant av
kontraktsigneringen for å forbedre veiprosjektet, og bidra til en mer skånsom
utbygging med redusert klimaavtrykk.
Visste du at?
Den nye E6 Roterud – Storhove er en del av den helhetlige
utbyggingen av ny E6 mellom Moelv og Øyer. Ny E6 vil gi bedre trafikksikkerhet
og fremkommelighet, og er viktig for trafikanter, næringsliv og beredskap.
E6 er hovedfartsåren gjennom landet, og dagens tofeltsvei
langs Mjøsa er ikke egnet for dagens og fremtidens trafikkmengde. Den har
fysisk midtdeler på deler av strekningen, noe som svekker beredskapen, og der
det ikke er midtdeler er det betydelige trafikksikkerhetsutfordringer. Nå skal
det bygges en sikker firefelts motorvei som vil eliminere møteulykker og gjøre
reisen mer effektiv.
- I dag går allerede en sterkt trafikkert E6 gjennom en
svært sårbar del av Lågendeltaet naturreservat. I tillegg gir dagens vei en del
støy og ulemper til de som bor nært veien. Når prosjektet er ferdigstilt, vil
en betydelig strekning av dagens E6 langs naturreservatet legges i en 4,2 km
lang tunnel. Vingnestunnelen vil flytte mye av trafikken vekk fra de mest
sårbare områdene for fugl, samtidig som lokalbefolkningen og boligområder i
Lillehammer skjermes fra trafikkstøy, sier Almlid.
Bruken av fremskyvningsbru over Lågen vil også bidra til
redusert byggeaktivitet i tilknytning til naturreservatet. Etter at fundamenter
er etablert, vil brudekket bygges på land, og deretter skyves ut over elva. En
fordel med denne typen bro er at byggingen i større grad kan tilpasses
tidspunkter som hensyntar naturmangfoldet, og mer av arbeidet kan gjøres
utenfor selve elva og i større avstand fra reservatet.
Satser på Innlandet
Nye Veier har hatt omfattende byggeaktivitet på E6 i
Innlandet, og dette arbeidet vil fortsette, understreker Aanesland.
- Vi har allerede fullført byggingen av 43 kilometer med ny
E6 fra Kolomoen til Moelv, og arbeidet nord for Lillehammer er godt i gang. Nå
skal vi raskt starte utbyggingen fra Biri til Lillehammer. Vår plan er å
fortsette den helhetlige utbyggingen av trafikksikre veier i Mjøsregionen
videre nordover fra Moelv. Det satses på Innlandet, sier Anette Aanesland
avslutningsvis.
Totalrammen for utbyggingskontrakten er på 6,35 milliarder
kroner, eks mva. Anleggsarbeidet vil startes opp i løpet av kort tid. Veien
skal åpnes i løpet av sommeren 2030.
HER SKLA DET BYGGES: Strekningskart for E6 Roterud-Storhove.