Pål Nordhagen kjøpte Norges første hjulgraver på batteri
TRANGT: Hjulgraveren ble tatt i bruk i januar i Oslos gater for å skifte ut gamle VA-ledninger. Her vipper graveren bort et snøseil.Foto: Klaus Eriksen
- Nå er det riktig vektlegging av miljø i prosjektene
ASKIM/OSLO: Entreprenøren Pål Nordhagen AS kjører nå Norges første hjulgraver på batteri i Oslos gater.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Nordhagen var lynrask med sin bestilling av Doosan 165W Electric, trolig verdens første 18 tonns hjulgraver på batteri. Maskinen ble lansert 15. desember 2020, og 5. januar 2021 signerte han avtale med forhandler Rosendal Maskin AS. Nå er maskinen (endelig) overlevert og satt i drift på et NCC-prosjekt i Oslo sentrum. NCC har sammen med Braathen Landskapsentreprenør en fireårig rammeavtale med Oslo kommune om rehabilitering av VA-anleggene. Dette er også Pål Nordhagens spesialfelt, og firmaet hans jobber nesten utelukkende som UE for NCC.
- Skal vi være med på offentlige kontrakter, så må vi omstille oss og investere i slikt utstyr, det kommer vi ikke utenom. Vi vektes veldig etter elektrisk utstyr, sier Nordhagen til A&T.
Skryt til Oslo kommune
Annonse
Spesielt Oslo kommune har vært ekstremt «på» med krav om elektriske maskiner og biler, og i 2025 skal all jobb utføres med nullutslippsutstyr. Nordhagen berømmer Oslo kommune for modellene de har utviklet for riktig vektlegging av miljø i prosjektene. Det er en kjent sak at det både «her og der» har stått en liten elektrisk minigraver «bak en container» på mange anlegg i Oslo, for å symbolsk ivareta kravet om nullutslippsmaskiner. Sånn er det ikke lenger, ifølge Nordhagen.
- Miljø vektlegges opptil 50-60% nå, og dette er nøkkelen for å kunne investere i slikt utstyr. Man premieres bedre og mer riktig ut fra hvordan maskin man har og bruker. Før kunne man få dagbøter på 2000-3000 kroner om man ikke brukte elektrisk maskin ved kontroll. Nå er disse økt til 25.000 - 30.000 kroner. Systemet fungerer mye bedre nå, sier Nordhagen som baserer nesten hele sin virksom på drift i Oslo sentrum, og spesielt mye for NCC.
NCC berømmer Nordhagen
NCC berømmer Pål Nordhagen for hjulgraverinvesteringen på 6-7 millioner kroner (før Enova-støtten som i dette tilfellet er 1,5 million kroner).
- Pål er den første underentreprenøren (UE) vår som tar steget ut, med den risikoen det tross alt er, og kjøper en så dyr maskin. Den skal ikke stå lenge stille før det blir veldig dyrt å ha den, men han kjører fast for oss i Oslo, og sånn sett er det trygt, sier Svein Nilsplass som er områdesjef for NCC i Oslo.
Nilsplass sier det er flere andre UE som er ærlige på at de kommer til å jobbe med sine dieselmaskiner så lenge de kan, og at de deretter planlegger å trekke ut av Oslo når de ikke lenger har utstyr som kreves for å jobbe i Oslo.
- Jeg forstår det godt for entreprenører som består av én mann og én maskin, spesielt med tanke på at de også kommer roligere perioder. Samtidig tror jeg dette vil endres etter hvert som flere produsenter kommer med maskiner og prisene blir lavere. Kanskje er det litt generell skepsis i markedet også, for noen i hvert fall, sier NCC-områdesjefen i Oslo.
Perfekt for sentrumsjobb
Nilsplass legger raskt til at han mener den type maskin som Nordhagen har kjøpt, til formålet maskinen nå går i, er en meget god kombinasjon.
- En hjulgraver på batteri er jo perfekt til jobb i trange Oslo-gater. Ikke bare har maskinen null utslipp, men også støy for de som bor rett ved arbeidet reduseres betydelig. Og husk at maskiner som går på biodiesel fortsatt slipper ut CO2, sier Nilsplass som sammen med NCC-maskinsjef Jørgen Grønvold var med på overleveringen av maskinen til Pål Nordhagen hos Rosendal Maskin i Askim like før jul.
Her gikk debatten heftig om én av de to tingene «alle» lurer på når det kommer til den nye batterimaskinen: Hvor lang driftstid det er på batteriene, spesielt nå i kulda? Og hvordan skal de elektriske maskinene lades.
Ladeutfordringer
- Det er den store utfordringen på alle anleggene i Oslo, men man har begynt å tenke litt annerledes nå. Nå planlegges tilgangen på strøm i en mye tidligere fase av prosjektet enn før. I tillegg har spesielt Circle K kommet langt med sine hurtigladesystemer. Men det spørs hvor populært det er å parkere en 18 tonns hjulgraver ved hurtigladestasjonene deres, gliser Nordhagen.
NCC har selv en rekke elektriske gravemaskiner (5), hjullastere (1), lastebiler (2) og varebiler (40) i drift i Oslo, og kan bekrefte at ladeinfrastrukturen er et krevende punkt og som må jobbes med hele tiden.
- Etter at Oslo bystyre høsten 2019 vedtok å bruke miljø som kriteria for tildeling av kontrakter, så vi klart at vi må begynne å bygge kompetanse på området og skaffe oss erfaring. Det ene er å skaffe maskiner og teste kapasiteten på utstyret, noe som rett nok ikke alltid har vært helt problemfritt, men enda viktigere har det vært å få erfaring med ladesituasjonen. Sistnevnte er meget krevende, sier Nilsplass.
Annerledes batterisystem
Maskinen Nordhagen nå har tatt i bruk, har en noe annerledes batteriløsning enn flere av konkurrentene, nemlig at batteripakkene er avtagbare. Man kan f.eks. ta ut batteriet og lade det/dem et annet sted over natten, etc.
I den nye hjulgraveren Doosan DX165W Electric er det to batteripakker på 140 kWt hver (totalt 280 kWt). Batteripakkene veier 2 tonn hver og fungerer som motvekt på maskinen. Man kan kjøre maskinen på kun ett batteri, og for å ivareta stabiliteten kan man sette inn en adapter, alternativt kan man ha tre batterier og veksle om på disse. Det er en ekstra kostnad å ha et ekstra batteri, selvsagt. Batteriene fra Webasto leverer strøm til el-motoren på 102 kW nominell effekt. Dette skal være tilstrekkelig til 8 timers normal drift.
Forbruk
Rosendal Maskin-selger Henning Sagholen har ansvaret for Oslo, og han har solgt flest batterimaskiner så langt. Han sier det er mange spørsmål rundt strømforbruket når maskinen kjører på veien. Enn så lenge er det ikke gjort tester på dette i Norge, men han refererer til en test gjort i Nederland der Doosans batterimaskiner bygges om til elektrisk drift.
- En maskin som hadde 98% strøm igjen på batteriene fra start, kjørte 4,6 mil og hadde da 58% strøm igjen på batteriene. Dette er vel å merke i Nederland, men likevel er dette gode tall. En dieselmaskin i denne størrelsen bruker i snitt 9 liter i timen når den graver og 21 liter i timen når den kjører, sier Sagholen.
For å lade batteriene er det ulike løsninger. Bak på maskinen er det to 32 A uttak (400 V), og om man benytter begge koblingene lades ett batteri på tre timer. Man kan også koble en hurtiglader direkte på batteriet, eller ta med et batteri til en hurtiglader, og på denne måten lades batteriet opp på én time, opplyser Rosendal Maskin.
PS: Doosan har også lansert en 30 tonns beltegraver med samme batterikonsept. Batteriene er de samme på både hjul- og beltegraverne, men beltegraveren har tre batteripakker i stedet for to som på hjulgraveren. Rosendal Maskin har så langt solgt 8 Doosan hjulgravere på batteri og fire 30-tonns beltegravere på batteri.