Remefjelltunnelene er regnet blant de farligste punktene på fylkesveinettet i Møre og Romsdal, fordi store kjøretøy kjører midt i veien. Dette gjøres fordi tunnelene er lavere ut mot veikantene.
Foto: Bjarne-Martin Valde, Møre og Romsdal fylkeskommune
Nå skal det bli slutt på slik kjøring
Veieieren tar grep.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Møre og Romsdal fylkeskommune lyser nå ut anbudskonkurranse for oppgradering av Remetunnelene.
Remetunnelene består av Remefjelltunnelen og Remetunnelen, som er en del av fylkesvei 659 mellom Eidet og Brattvåg, i Ålesund kommune.
Blir høyere og sikrere
I snitt kjører ca. 2900 kjøretøy gjennom tunnelene hver dag. Tunnelene er regnet blant de mest utrygge punktene på fylkesveinettet i Møre og Romsdal, fordi store kjøretøy legger seg inn mot midten av veien på grunn av lavere høyde mot kantene.
Derfor er en sentral del av prosjektet å senke veibanen i tunnelene, slik at høyden øker fra 4 til 4,6 meter.
Sikkerhetsoppgraderingen av tunnelene inneholder flere tiltak:
- Ny belysning, nye opplyste skilt og evakueringslys
- Nødstasjoner og nødstrøm
- Nødfortau
- Brannsikkert avløpssystem
- Bom, røde blinklys og videoovervåking i innkjøringssoner
Stengt tunnel i 5-6 måneder – omkjøring via Søvika
Den omfattende jobben som skal gjøres i tunnelene innebærer at det ikke er mulig å holde de åpne i anleggsperioden.
Derfor blir det i fem-seks måneder med omkjøring via Søvika på fylkesvei 527, fra februar 2023 når anleggsarbeidet starter.
Tilbudsfristen på anbudet er 15. desember.