Remefjelltunnelene er regnet blant de farligste punktene på fylkesveinettet i Møre og Romsdal, fordi store kjøretøy kjører midt i veien. Dette gjøres fordi tunnelene er lavere ut mot veikantene.

Nå skal det bli slutt på slik kjøring

Veieieren tar grep.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Møre og Romsdal fylkeskommune lyser nå ut anbudskonkurranse for oppgradering av Remetunnelene.

Remetunnelene består av Remefjelltunnelen og Remetunnelen, som er en del av fylkesvei 659 mellom Eidet og Brattvåg, i Ålesund kommune.

Blir høyere og sikrere

I snitt kjører ca. 2900 kjøretøy gjennom tunnelene hver dag. Tunnelene er regnet blant de mest utrygge punktene på fylkesveinettet i Møre og Romsdal, fordi store kjøretøy legger seg inn mot midten av veien på grunn av lavere høyde mot kantene.

Derfor er en sentral del av prosjektet å senke veibanen i tunnelene, slik at høyden øker fra 4 til 4,6 meter.

Sikkerhetsoppgraderingen av tunnelene inneholder flere tiltak:

  • Ny belysning, nye opplyste skilt og evakueringslys
  • Nødstasjoner og nødstrøm
  • Nødfortau
  • Brannsikkert avløpssystem
  • Bom, røde blinklys og videoovervåking i innkjøringssoner

Stengt tunnel i 5-6 måneder – omkjøring via Søvika

Den omfattende jobben som skal gjøres i tunnelene innebærer at det ikke er mulig å holde de åpne i anleggsperioden.

Derfor blir det i fem-seks måneder med omkjøring via Søvika på fylkesvei 527, fra februar 2023 når anleggsarbeidet starter.

Tilbudsfristen på anbudet er 15. desember.

Powered by Labrador CMS