OPPSTART: Fra venstre er Bjørn Risa, daglig leder fra Risa AS, Roald Aga Haug, ordfører i Ullensvang kommune, Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister og Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier. Foto: Kristoffer Skogheim

Nå starter prosjektet på rv. 13 Ullensvang

SIKRING OG OPPGRADERING: Viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Nå starter jobben!

Nye Veier melder i en pressemelding at arbeidet med å forbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune nå starter opp. Dette er en viktig del av arbeidet med å sikre og oppgradere veien fra Skare til Voss. Prosjektet vil gi en tryggere og mer effektiv vei for alle trafikanter, skriver Nye Veier.

- Det er en milepæl for både trafikantene og Nye Veier at vi bygger og sikrer mot skred og ras på rv. 13 i Hardanger. Dette gir færre stenginger og vesentlig redusert risiko for ulykker. Vi skal også bygge trafikksikker løsning for gående og syklende med ny gang- og sykkelvei, sier Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier.

Nye Veier har besluttet å utvide arbeidet med rv. 13 mellom Odda og Tyssedal, og bygger 260 meter ekstra vei, rassikring og gang- og sykkelsti inn mot Odda. Dette er en utvidelse av kontrakten med Risa.

Trafikale forhold

Det vil i perioder være stengt mellom Odda og Tyssedal. Periodene er maksimalt 30 minutter. I arbeidet vil totalentreprenøren ta spesielt hensyn tidlig på morgen og ettermiddagen. De vil tilpasse stengningene til perioder med mindre trafikk. I noen tilfeller vil trafikken bli dirigert gjennom anleggsområdet. I sommermånedene vil veien være helt åpen, tilpasset turistsesongen.

Arbeidets omfang

Arbeidet omfatter sikring av veien mellom Odda og Tyssedal mot ras og skred. Dette inkluderer blant annet sprengningsarbeid og andre tiltak for å sikre trafikantene. Også veistandarden skal forbedres og kapasiteten skal økes for å håndtere den økende trafikken i området. Det blir også gang- og sykkelvei.

Arbeid mellom Odda og Tyssedal

Oppgradering av 1,5 kilometer vei

Tilpasning av 30 meter vei på hver ende til eksisterende vei

Veien blir 7,5 meter bred og legges på fjellsiden av dagens vei

Bygging av murer mot fjellet og mot sjøen

Bygging av bruer for å håndtere skred

Sikring av området på begge sider av bruene

Dagens vei blir gang- og sykkelvei, tilpasset i høyden og mot den nye veien

Gang- og sykkelvei på bruene

 

Sikkerhetstiltak

Sikkerheten til både arbeidere og trafikanter er av høyeste prioritet. Når veien er stengt i maksimalt 30 minutter, vil det bli kø på begge sider av anleggsområdet. Det er vurdert risikoen for skred i venteområdet, og områder for køen for å redusere risikoen er spesielt valgt.

Videre planer for rv. 13

Arbeidet på rv. 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen er forventet ferdig høsten 2026. Dette arbeidet er en del av en større plan for å forbedre sikkerheten og fremkommeligheten på rv. 13.

- Vi jobber med konkrete planer om å gjøre flere tiltak for å redusere risikoen for ras og skred langs rv. 13. Det første som kan bli aktuelt er å sikre mot ras sør for Odda. Her ser vi behov for å sikre Aurskreda mellom Vasstun og Lausasteintunnelen langs Sandvinvatnet. Dette blir trolig vårt neste arbeid med å utbedre rv. 13, sier Aanesland.

Powered by Labrador CMS