FØRSTE: Hjullasteren ZW220-7 er den første som kom til Norge (selv om Nasta har levert flere av denne modellen til kunder allerede). Til venstre er nyansatte Tore Sagstuen som debuterte på messe med Nasta, og Tom Ola Bjerkestuen (t.h.). Foto: Klaus Eriksen

Nasta på Transportmessa: Ruller ut serie 7

NASTA: Det kommer stadig nye maskiner i serie 7 fra Hitachi, og på Transportmessa på Gardermoen hadde importør Nasta AS med flere godbiter.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Faktisk var én av disse den første i sitt slag som ankom Norge. Hjullasteren ZW220-7 (19 tonn og 213 hk motor) som sto på utstillingen, var faktisk den første Nasta fikk til landet av den nye modellen, tross at flere tilsvarende maskiner allerede er levert til norske kunder.

- Jeg skal ærlig innrømme at Volvo CE har satt standarden for førermiljøet i hjullastere, og nå kommer denne maskinen med samme standard, sier Tom Ola Bjerkestuen som selger maskiner for Nasta i Akershus og Oslo.

«Close to» serieproduksjon

Hjullasteren sto sammen med beltegraveren ZX350-7 LC med hele 38 tonn på stålbeltene og 286 hk motor. Denne maskinen har imidlertid vært i markedet en liten stund. Nasta hadde med en rekke mindre gravere (hjul og belter), hjullastere og Hamm-valser. Og selvsagt en Zeron ZE85 (9 tonn) batterigraver som nå er i sin tredje generasjon. Maskinen er utviklet av Nasta i Norge, men bygges nå ved European Application Center i Tyskland (et selskap som Hitachi og Kiesel eier sammen).

ELEKTRISK: Selvsagt hadde Nasta også med en batterimaskin, Zeron ZE85 (9 tonn) er nå kommet ut som tredje generasjon. Foto: Klaus Eriksen

- Denne maskinen er nå «close to» serieproduksjon, sier Bjerkestuen.

Må tenke strøm

Interessen er stor for elektriske maskiner, kanskje spesielt i Norge, men også i andre land. Etter hva A&T erfarer har Nasta solgt 40-50 el-maskiner i Norge, og stadig flere skaffer seg slike maskiner for å kunne delta i en rekke anbudskonkurranser i enkelte områder. Med stadig flere aktører på banen som kan tilby større elektriske store gravemaskiner, vil det mest sannsynlig bare være et tidsspørsmål om når disse maskinene kommer direkte fra fabrikk.

- Det er litt annerledes å jobbe med strøm, og man må planlegge for å jobbe med strøm. For eksempel når det er kaldt så må man programmere slik at maskinen er varm når man kommer på jobb og skal starte opp. Da varmes maskinen mens kabelen sitter i. Oppstarten av maskinene er energikrevende, sier Bjerkestuen som sto på stand sammen bed blant annet nyansatte Tore Sagstuen.

Inn på brukt

Sagstuen kommer fra Nordea Finance (tidligere SG Finans) og er ansatt for å jobbe med bruktmaskiner i Nasta.

- Jeg er kommet inn for å korte ned omsetningstiden på bruktmaskiner og for å gjøre verdivurderinger, blant annet, sier Sagstuen.

Å korte ned omsetningstiden på brukte maskiner er ikke det mest krevende akkurat nå. Det er stor kamp blant kunder om å få fatt i de beste maskinene på grunn av lange leveringstider i markedet om dagen.

Powered by Labrador CMS