Nordmenn er i ferd med å fullføre nok en tunnel på Færøyene.

NCC med gjennomslag på Færøyene

- Nå ser vi frem til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson leder for NCC division Civil Engineering Norge.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Torsdag skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp, som når den står ferdig gjør at man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

Selve gjennomslagssalven ble satt av torsdag klokken 13 lokal tid. Dermed er åpent tunnelsamband etablert og Sandøya er knyttet sammen med den færøyske vei-infrastrukturen og hovedstaden Tórshavn.

- Dette er nok en viktig milepæl i andre del av vår entreprise på Færøyene, og som igjen viser vår solide kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi frem til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson leder for NCC division Civil Engineering Norge.

Sandoytunnelen er den andre undersjøiske tunnelen under Atlanterhavet som NCC bygger i denne entreprisen. I desember 2020 ble den 11,2 km Eysturoytunnelen åpnet på øyriket.

Sandoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

  • Byggetid: 2018 – 2024
  • Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
  • Bredde: 9,5 meter
  • Antall døgnpasseringer: 310 biler
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: -147 meter
  • Finansiering: passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: NOK 1,1 milliarder

- Gjennomslag i Sandoytunnelen er en viktig begivenhet for oss. Når tunnelen står ferdig, vil den blant annet øke mulighetene for å bo samt øke næringsutviklingen på Sandoy, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).

- Jeg vil takke NCC som er svært teknisk dyktige i tunnelbygging, og der vi har unngått skader og utfordringer er håndtert hele veien. Dette har gjort at vi har følt trygghet ved prosjektets gjennomføring, sier Samuelsen.

Nå gjenstår to år med innredning av Sandoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2024.

Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

  • Byggetid: 2016 – 2020
  • Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
  • Bredde: 10,5m
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: -187 meter
  • Finansiering: passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: NOK 1,4 milliarder

To undersjøiske tunneler i samtidig produksjon

Byggingen av Sandoytunnelen startet i 2018, og frem til åpningen av Eysturoytunnelen i desember 2020, pågikk byggingen av de to undersjøiske tunnelene parallelt.

- NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Sandoytunnelen går fra fergeleiet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På sitt dypeste er tunnelen 147 meter under havoverflaten.

Solid tunnel-erfaring

NCC har solid erfaring med å bygge undersjøiske tunneler på Færøyene. NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i de to siste tunnelprosjektene var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Tunnelene gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen utgjør også den største infrastruktursatsingen på Færøyene noensinne.

Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Lagtinget på Færøyene.

Powered by Labrador CMS