TAR OVER – MEN HAR ALLEREDE VÆRT MED LENGE: Fra venstre er Marita Wee, Roger Wee og Vivian Wee, alle barna til gründer Rune Wee som slipper taket til neste generasjon for å drive selskapet videre.

Neste Wee-generasjon tar over i bedriften

Wee.no har vokst og blitt en stor «business». Nå står neste generasjon klar for å gå inn i familiebedriften.

Selskapet sendte nemlig ut en pressemelding mandag 18. mars om at en ny Wee-generasjon overtar aksjemajoriteten i selskapet. Vivian, Roger og Marita Wee får nå oppgaven med å sette kursen videre for familiebedriften i Tysvær.

I fjor kom Wee.no inn på listen over de 30 største nettforhandlerne i Norge. For å tilrettelegge for fremtiden, har nå far og grunnlegger Rune Wee 40 prosent av aksjene i selskapet, mens 60 prosent blir jevnt fordelt mellom barna Vivian, Roger og Marita Wee.

Vært med en stund

Selv om eierskapet er nytt, har søsknene vært en del av selskapet over tid. Roger Wee (38) har jobbet i WeeGruppens bedrifter siden tenårene, og ble nylig utnevnt til daglig leder i Wee.no. Markedssjef Vivian (39) har vært med i driften siden 2009, mens Marita (32) kom inn i familiebedriften i 2012 og har de siste årene jobbet med regnskap.

Wee.no importerer og leverer utstyr både innen anlegg, landbruk, skogbruk og industri. Selskapet solgte i 2022 ut sine virksomheter innen utleie og transporttjenester, og konsentrerer nå driften rundt nettbutikken alene. I fjor oppnådde selskapet rekordomsetning med nær 260 millioner kroner på nettbutikken.

SATSER PÅ ANLEGG: Wee.no vil redusere antallet produkter noe, for å satse innen noen konkrete området. Anlegg er et av dosse.

- Stødig kurs

- En ny generasjon på eiersiden vil ikke bety en «revolusjon» for selskapet, men en stødig kursendring, forklarer daglig leder Roger Wee.

– Å ta over ledelsen og eieransvaret i et familieselskap som dette kommer ikke uten et visst press. For oss handler det først og fremst om å bygge videre på fundamentet og sikre selskapet og våre ansatte i et stadig skiftende økonomisk landskap. Dette innebærer å tilpasse operativ drift og logistikk, og videreutvikle salget både mot bedrifts- og privatmarkedet over tid, sier Roger Wee videre.

Han erkjenner at selskapet, ved å tilby et bredt sortiment, har gapet over mye de siste årene. Han forklarer at det er viktig å tilby utstyr til forskjellige bransjer, men at de nå ønsker å redusere antallet produkter og bli sterkere på merkevarene innen blant annet gravemaskiner, trucker og vedmaskiner.

Automatisering

BLITT STORT: Bedriften i Rogaland har vokst jevnt og trutt gjennom mange år.

- Nybygget, lagerkapasitet og verkstedlokaler har gjort hverdagen enklere, men den raske utviklingen av selskapet krever mer tilpasning, sier Marita Wee.

– Vi har vært heldige og opplevd kraftig vekst de siste par årene, men dette kommer ikke helt uten «voksesmerter». Derfor blir det viktig for oss å konsolidere driften framover, og sørge for mer effektiv drift igjennom mer automatisering, sier Marita Wee videre.

- Den yngre generasjonen Wee er også opptatt av å bygge en inkluderende bedriftskultur framover, forklarer Vivian Wee.

– Som medeiere er vi ikke bare opptatte av inntektsstrømmer, men også av å skape en arbeidsplass hvor våre 45 medarbeidere kan føle seg som en del av familien. Det er de ansatte som skaper suksessen, noe vi er veldig bevisste på, sier Vivian Wee.

Rune Wee fortsetter

At den yngre generasjonen får mer eierskap og ansvar, betyr ikke at gründer Rune Wee trekker seg helt tilbake. Han vil konsentrere seg mer om import og produktutvikling i selskapet.

– Å bygge dette selskapet har vært en stor del av livet mitt, så å sende ansvaret videre til neste generasjon er ikke bare lett. Men jeg gleder meg til fortsettelsen, og har tro på at deres innsats og engasjement kan ta Wee.no til nye høyder, sier Rune Wee.

Powered by Labrador CMS