SAMARBEID: Bård Even Kvamme, her ved de største sikteskuffene, berømmer tett testsamarbeid med norske kunder. Foto: Spesial Teknikk AS

Norske Yeti Star sikteskuffer fra Spesial Teknikk vil ut i Europa

SØGNE: Etter tre år med utvikling og testing, er Søgne-firmaet Spesial Teknikk AS klar for å levere de nye Yeti Star sikteskuffserie.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Markedet begrenser seg ikke bare til Norge. Spesial Teknikk vil ha de norskutviklede sikteskuffene ut i Europa!

- Vår nye Yeti Star-serie består i alt av 7 sikteskuffer, bygd i forskjellig størrelse og tilpasset gravemaskiner fra 3-30 tonn. Sikteskuffene er helnorske, prosjektert, sveiset og montert sammen ved selskapets mekaniske verksted i Søgne, sier daglig leder Bård Even Kvamme (35) i Spesial Teknikk.

I hele utviklingsperioden er sikteskuffene testet ute hos, og i samarbeid med, norske kunder. Etter deres tilbakemeldinger og justeringer som er foretatt under marsjen, er produsenten fornøyd med resultatet. - Det er vi overbevist om at også kundene blir. Vi er klare for å gå ut i markedet, legger Kvarme til.

Internasjonalt

Navnet Yeti Star er valgt nettopp med tanke på internasjonal markedsføring.

SAMARBEID: Bård Even Kvamme, her ved de største sikteskuffene, berømmer tett testsamarbeid med norske kunder.

Sikteskuffeserien er utstyrt med standard frontkniv og sidekniver i Hardox 500, og de har manuelt justerbart turtall på akslene. Alle motorer og motorventiler er beskyttet under demonterbare deksler.

Skuffene er bygd slik at det bare er å plugge inn tur/retur-slanger til bommen på gravemaskinen. Akslene er påmontert polyurethane stjerner som igjen er opplagret i flenslagre. Disse er ifølge produsenten enkle å demontere ved eventuell service. Stjernene er produsert med ekstra slitenese som vil gi lengre levetid. I tillegg får massene et ekstra kast på seg slik at man får en bedre sikting. Driften av de forskjellige akslene overføres fra motor via kraftig dimensjonerte kjeder og kjedehjul.

- På de to største modellene har vi dobbel drift på de tre øverste akslene. Dette er sikteskuffer, bygget i Norge for norske forhold som vi tror vil bli en vinner, sier Bård Even Kvamme.

Powered by Labrador CMS