Iveco T-Way ble lansert 28. april 2021 som etterfølger for Trakker.

Ny anleggsbil fra Iveco

Iveco kompletterer det tunge Iveco Way-programmet med den nye anleggsbilen T-Way. Kjøretøyet fører arven fra Trakker videre.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Iveco T-Way er utviklet for å ha «klassens beste ytelse under alle offroad-forhold».

T-Way har chassis i høyholdfast stål med 10 mm rammetykkelse, med en bøyefasthet (Rail Bending Moment) på 177 kgm. Forakselen har maksimal kapasitet på 9 tonn, og med tanke på maksimal styrke og ytelse, har bakakslene navreduksjon som standard.

Den nye heavy-duty fjæringssystemet for tandemaksler optimerer kjøretøyvekten og forbedrer offroad-ytelsen med større bakkeklaring og angrepsvinkel.

T-Way har Cursor 13-motor (13 liter) med effekter opp til 510 hk – en forbedring fra Trakker med 10 hk. For lettere bruk, er også Cursor 9-motoren tilgjengelig.

Iveco T-Way kort førerhus.

Trekkraften kanaliseres gjennom en 12- eller 16-trinns Hi-Tronix automatisert girkasse, som nå har fått nye funksjoner spesielt beregnet på offroad-mobilitet. Dette inkluderer en Hill Holder-funksjon som forenkler bakkestart, ruggemodus som gjør det lettere å komme i gang på glatte underlag, samt krypmodus for ekstra lav hastighet på tomgang.

Og når man kjører på vei, sørger Iveco Hi-Cruise for en forbedring av drivlinjens effektivitet. Systemet inkluderer prediktivt girskift, prediktiv cruisekontroll og en eco-roll-funksjon som utnytter kjøretøyets bevegelsesenergi i slakke utforbakker.

TANDEM: En ny Tandem «vugge» som er støpt i ett stykke betyr en vektreduksjon på hele 325 kg.

Oppkoblet lastebil med økt nyttelast

Lastebilen har en ny drivstoffbesparende løsning for transport som trenger allhjulsdrift (AWD) sporadisk. Det er Hi-Traction hydrostatisk fremdriftssystem for 6x4 chassiser og trekkvogner. Den fungerer i hastigheter opp til 25 km/t og kan etter behov aktiveres automatisk for å gi ekstra hydraulisk forhjulsdrift etter behov.

START: En knapp sørger for at bilen kan gynges ut av situasjoner hvor det er dårlig med grep.

Dette skal gi fordeler når det gjelder drivstofforbruk og nyttelast sammenlignet med konvensjonell allhjulsdrift. Man vinner ytterligere nyttelast på grunn av lav egenvekt, som er redusert med 325 kg sammenlignet med Trakker. Dette skyldes ikke minst en ny konstruksjon av tandemakslene. Dette er særlig fordelaktig ved kjøring på vei, for eksempel ved transport av byggevarer.

Anleggsbilen har Way-programmet med Connectivity Box som standard. Oppkoblingen gir blant annet telediagnostikk og prediktivt vedlikehold, og bileieren kan enkelt overvåke ytelsen til hvert enkelt kjøretøy kontinuerlig og gjennom det sikre maksimal effektivitet.

Iveco On oppkoblede tjenester fokuserer på å øke kundens produktivitet og kjøretøyets holdbarhet, samt å minimere ikke planlagt ståtid.

Påbygningsvennlig

T-Way-serien har både lange chassiser og trekkvogner. Akselkombinasjonen 6x4 leveres på bade lange chassiser og trekkvogner, og lange chassiser kan også leveres som 8x4.

Allhjulsdrevne biler leveres som 4x4 og 6x6 som lange chassiser og trekkvogner og som 8x8 lange chassiser. Allhjulsdrevne biler kan nå også leveres med lengre akselavstander på 4-, 4,2- og 4,5 meter, særlig beregnet for spesialtransport uten at chassiset må modifiseres.

Iveco Way-programmet består nå av:

  • S-Way: Tung lastebil for vei
  • S-Way Natural Power: Naturgassdrevet tung lastebil for langtransport
  • X-Way: Crossover med langtransport-egenskaper og offroad-robusthet
  • T-Way: Anleggslastebil

Den nye Hi-Mux elektriske og elektroniske arkitekturen er fullt kompatibel med den nyeste generasjonen kontrollsystemer. Det nye kraftuttak-programmet omfatter også et nytt høytytende sandwich-kraftuttak med dreiemoment helt opp til 2300 Nm.

Førerhusdesign

Førerhuset til Iveco T-Way har samme design som det øvrige Iveco Way-programmet.

Det er tilgjengelig i to utførelser – AD kort førerhus og AT langt førerhus med normalhøyt eller høyt tak.

Det er lagt vekt på funksjonaliteter som forenkler sjåførens daglige arbeid med nyheter som forbedrer sikten, gir beskyttelse mot søle og skitt, samt forenklet vedlikehold og reparasjoner. Hele sjåførområdet er utformet for å gi et praktisk miljø det er lett å arbeide og hvile i. Det komfortable og ergonomiske førersetet, sammen med det nye multifunksjonsrattet, skal sikre «fremragende sjåførkomfort».

Lastebilen har nytt bremsesystem med skivebremser foran og bak og EBS. I tillegg har alle modeller nye ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) som inkluderer elektronisk stabilitetskontroll og filholdersystem.

BAKKESTART: En knapp på dashbordet aktiverer bakkestart assistansen.
Powered by Labrador CMS